Recensie: Ginevra – Simone van der Vlugt

20170628_112044

Weer een historische roman van Simone van der Vlugt – en ik moet eerlijk toegeven dat ik van tevoren gemengde gevoelens had. Haar historische jeugdromans zijn mijn favoriet, maar die voor volwassenen vielen me soms wel een beetje tegen. Toch sprong ik er meteen bovenop toen ik wist dat ‘Ginevra’ bij onze bibliotheek was. Meteen lezen! Een Italiaanse liefdesgeschiedenis, dat klinkt al veelbelovend (en zoetsappig…).

Het verhaal speelt zich af in het Middeleeuwse Florence, in 1347. De sfeerbeschrijvingen zijn prachtig, je waant je echt in de stad. Ook Ginevra zelf, een achttienjarig meisje, vond ik een leuk, goed beschreven personage. Ze is dan wel een beetje het stereotype rijke meisje, en ook nog verliefd op een jongen die haar ouders afkeuren – maar ondanks dat was alles toch overtuigend neergezet. Al haar hele leven gaat ze om met Antonio, en als tieners bloeit er iets op tussen hen – maar Ginevra’s vader verbiedt haar nog langer met hem om te gaan. Antonio’s ideeën over het geloof druisen in tegen de heersende opvattingen en dus wordt er een andere echtgenoot voor Ginevra gekozen.

Wat doet een verliefd jong stelletje in zo’n geval, in een verhaal zoals dit: ze vluchten samen weg. Als lezer leefde ik echt met Ginevra mee. Tijdens haar vlucht was ik teleurgesteld toen ze onderschept werd door mannen van haar vader, en voelde ik alle emoties mee toen zij moest trouwen met de oudere Francesco, en haar Antonio niet meer mocht zien. Daarna belandde het verhaal in een versnelling – tot dan toe was het nogal kalm verlopen. Er gebeurt van alles en dan breekt zelfs de pest uit…

Ik vond het geweldig. Eigenlijk is het een heel klein boekje, maar je voelt dat het verhaal gebaseerd is op een eeuwenoude legende en dat maakt het heel bijzonder. Na het stuk over de pest heb ik het boek niet meer weg kunnen leggen. Of er een gelukkig einde aan zit? Voor mij was alles wat er aan het einde gebeurde toch nog een verrassing. Ik had het zelf in ieder geval niet zo verwacht!

Voor mij was dit weer een échte, fijne ‘Van der Vlugt’-historische roman. De mooie stijl, de personages, de hele setting – en alles gebouwd op degelijk historisch onderzoek. Het feit dat de legende van Ginevra en Antonio al zo lang bestaat in Italiaanse volksverhalen (en dat ze wellicht zelfs echt geleefd hebben) maakt dat ik dit boek echt tot mijn nieuwe favorieten reken.

~

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.