Recensie: De wijsheid achter emotie en gevoel – Wendy van Mieghem

Onlangs las ik ‘De wijsheid achter emotie en gevoel. Je dagelijks leven als spiegel’ van Wendy van Mieghem. Geen roman, maar een praktisch zelfhulpboek. In het boek wordt ingegaan op vragen als: wat drijft jou in het dagelijks leven, wat wil je bereiken, wat zijn je behoeften? Maar ook wordt er ingegaan op angsten, onzekerheid, inspiratie en zelfvertrouwen. Onderwerpen waar iedereen wel wat aan heeft. Hoe vond ik het?

afbeelding

Illustratie uit ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ door Roos ten Broecke

Het eerste wat me opviel was dat het boek er zo leuk uit ziet. De opmaak, het lettertype, de speelse afbeeldingen. Het las ook lekker makkelijk weg, bijna als een blog of als een tijdschriftartikel. Alles wordt op een ontspannen manier uitgelegd. Het boek heeft een liefdevolle boodschap: zorg voor jezelf, elke emotie mag er zijn. Toch is het soms ook bijna pijnlijk direct, met zinnen als ‘Sta je weleens stil bij de vraag waarvoor je leeft?’.

Het boek bestaat uit 26 hoofdstukken met elk een eigen onderwerp. De wegen naar geluk, schuldgevoel, woede, kwetsbaarheid, vertrouwen op jezelf – een heel scala aan emoties komt voorbij. Wat is het nu eigenlijk voor emotie? Hoe kun je ermee omgaan? Erg nuttig vond ik de reflectievragen aan het eind van elk hoofdstuk. Zo wordt je dus echt aan het ‘werk’ gezet, en aangemoedigd de gelezen stof op je eigen leven toe te passen. Soms is dat heel praktisch, zoals ‘Wat heb je nodig op dit moment?’.  Andere keren confronterend, zoals ‘Wanneer heb je je voor het laatst blij gevoeld?’.

Quote: ‘Alles wat je irriteert aan een ander kan leiden tot meer inzicht in jezelf’ – Carl Gustav Jung

Hoewel sommige dingen misschien open deuren lijken, is het duidelijk dat de schrijfster weet waar ze het over heeft. Natuurlijk waren er ook zaken die een beetje zweverig waren, of waar ik gewoon vrij weinig van begreep. Zo ging het hoofdstuk over voorwaardelijke voorwaardelijkheid en allerlei varianten een beetje langs me heen, en paragrafen over bijvoorbeeld jaloezie en verveling waren voor mij persoonlijk gewoon niet zo nuttig. Maar, en dat is het mooie aan dit boek, er worden zoveel dingen in behandeld dat er altijd wel iets toepasselijks voor jezelf bij zit.

Dit is geen boek puur voor je eigen ontwikkeling, ook relaties komen aan bod. Een mooi citaat vond ik: ‘Elke relatie is een dans van individuele behoeften die in momenten samenkomen en in andere momenten niet.’ Gewoon om even bij stil te staan.

De toon van het boek is zachtaardig, de nadruk ligt op acceptatie, op het laten zijn van alle emoties, en lief zijn voor jezelf. Een goed toepasbaar boek, dat je leert de kracht te zien achter emoties en gevoelens die je anders liever zou wegdrukken.

~

Dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar!

bol.com