Unplugged-Dag: een dag zonder internet

Vandaag, 3 september, is het nationale Unplugged-dag. Een dag, georganiseerd door uitgeverij Blossom Books, om eens te proberen helemaal geen internet te gebruiken. Eventjes helemaal offline dus. Dit is ter gelegenheid van het verschijnen van het nieuwe Young-Adult boek ‘Unplugged’ van Donna Freitas. Ik probeerde het van tevoren alvast eventjes uit.

20160828_122757

Even wennen was het wel. Helemaal geen internet. Geen Instagram of Facebook, geen YouTube of e-mail. Soms kreeg ik toch de neiging mijn telefoon te pakken, maar gelukkig heb ik mezelf aardig kunnen afleiden. Zo heb ik lekker gelezen. Eerst las ik ‘Neergestort’ van Gary Paulsen uit. Een geweldig (kinder)boek! Ik heb meteen deel twee bij de bibliotheek gereserveerd. Het is een eenvoudig maar erg goed geschreven verhaal over een jongen die een vliegtuigcrash overleeft en in de bossen moet zien te overleven. Daarna begon ik in ‘Bijna Amish’, een boek waar ik tijdens de leesmarathon al in had willen beginnen. Het idee van dit boek, dat moderne mensen een tijdje gaan proberen om als Amish-mensen te leven, vind ik erg leuk – maar de schrijfstijl is erg Amerikaans en het verhaal weet me niet echt te boeien.

20160828_152208

Wat deed ik verder op deze dag? We hadden een barbecue bij de familie van mijn vriend. Ineens had ik zeeën van tijd om met mijn racebaan te spelen! Oké, die van mijn neefje dan…

20160828_211522

Daarna ging de tijd eigenlijk best snel. Ik kleurde in mijn Anne Stokes-kleurboek. Ik ben niet zo goed in kleuren en heb geen geduld bij grotere oppervlakken, maar het was wel leuk om te doen.

20160828_222357

Tenslotte las ik nog wat in een boek over Nederlandse tegeltjes en was de dag alweer voorbij. Ik moet toegeven: het was even afkicken om geen internet te hebben. Om niet elk vrij momentje vermaakt te worden door een scherm. Maar eigenlijk beviel het me prima. Zo goed zelfs, dat ik zelfs in de dagen erna minder internet heb gebruikt. Het is een gewoonte die je kunt aanpassen als je je er maar bewust van bent.

Ik zou je zeker aanraden het eens te proberen, zo’n unplugged-dagje!

~

http://www.blossombooks.nl/boeken/boek/the-wired-unplugged/

https://www.goodreads.com/book/show/17269311-neergestort

https://www.goodreads.com/book/show/12963151-almost-amish

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo, Boeken en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Unplugged-Dag: een dag zonder internet

  1. B.v.E. zegt:

    ‘Overleven in de wildernis’ heb ik als kind ook gelezen – ik was het bijna vergeten, maar ik vond het ook een mooi boek. Leuk om het zo weer te herinneren.

Geef een reactie

