Groeten van #11 – Aangenomen aan de film?

20160312_173002

1923. Een kaartje met  in het Frans het opschrift: ‘Mama zegt dat je braaf moet zijn’. In pen is onder het meisje en haar speelgoed een aantal namen geschreven: Loulou is de beer, Denise het meisje en Bebé de pop. De tekst op de achterkant is wel gewoon in het Nederlands, zij het met wat foutjes en onleesbare woorden. Het poststempel en de postzegels wijzen naar Brussel – de geadresseerde is echter een juffvrouw in Den Haag.

20160312_172932

Lieve Min,

Hoe gaat het met U en U moeder, goed. Met ons gaat het ook zeer goed. Min U het al gewend in Holland? Dank U voor mijn kaartje, Min […] U eens als gij lust heeft naar een banaan [?] koopt dan naar een Oui [?]. Min Mère zegt dat gij moet kolen allen in de kelder maak U niet zuurt [?] Oor! Er is vandaag nog eens groot feest. Zeijt gij aangenomen aan de film. Min gaat liever leren naaijen. Hoe gaat het met U schorte en de bavet, is het bijna afgemaakt? Een goeden dag van Angela Mère […] Maurice Denisje en natuurlijk van mij. Dag Mine comment ça va tante Josephine en Mère. (En dikke kus van Denise)

Ik denk dat Min, zoals de geadresseerde genoemd wordt, uit een Frans (of tweetalig) gedeelte van België kwam en dat haar familie nog moest wennen aan het Nederlands. Vandaar ook de vraag of Min al gewend is in Holland. Daarom kon ik veel ook niet lezen. Iets over een banaan kopen en ‘gij moet kolen allen in de kelder’ (lees dat vooral met Frans accent). En dan dat grote feest, en of Min is aangenomen bij de film. Dat zou wat zijn, een filmster. Maar misschien zit tante Josephine, de schrijfster, maar wat te dollen. Ze heeft ook duidelijk liever dat Mine iets nuttigers gaat doen (gaat liever leren naaijen!).

20160312_172942

De achternaam van Mademoiselle M. (Min of Mine genoemd) hou ik op Avink, maar zeker weten doe ik het niet. Ik vind ook nergens een link van deze naam met België.

avink1934

Dit is één van de weinige dingen die ik kon vinden over een M. Avink, en hier dan ook met de link met Den Haag. Deze juffrouw Marie Avink was directrice van een kindertehuis en kreeg in 1934 een onderscheiding. Ik geloof echter niet dat het hier om dezelfde kan gaan. Ergens vond ik ook een Maria Avink, maar daar houden de aanknopingspunten voor deze ansichtkaart een beetje op.

Het blijft dus een grotendeels cryptisch kaartje, maar dat doet niet af aan de charme ervan. Het maakt het juist wel leuk, zo’n gek verhaaltje waarvan je weet dat iemand het ooit wel begrepen heeft – maar jij niet.

~

Krantenberichtje hier

 

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

