Doorlezen met de #ohmybookathon

Van 11 augustus tot en met 16 augustus werd er een leesmarathon georganiseerd door de website Ohmybook. Een readathon! Ik had een hele stapel boeken klaarliggen – maar lukte het me ook om die allemaal te lezen?

Er werden leuke dingen georganiseerd zoals leessprints en winacties, maar eigenlijk heb ik overal dit jaar vrij weinig van mee gekregen. Het was mooi weer dus ik was niet veel online, ik moest werken en was ook nog een paar dagen flink verkouden… En eigenlijk had ik ook gewoon helemaal geen zin om te lezen. Niet zulke goede omstandigheden voor een readathon dus! Oeps!

lezen

Ik heb er dus een beetje dubbele gevoelens over. Ik vond het zeker leuk om weer mee te doen en me helemaal op lezen te richten. Ik had vier boeken uitgezocht, maar voor de zekerheid ook al in mijn kast gekeken naar boeken die ik nog niet gelezen had – mocht dit kleine stapeltje niet genoeg zijn. Eerst las ik ‘Verschoppelingen‘ van Suzanne Wouda. Ik had laatst haar ‘Roeien naar de Volewijck’ gelezen en hoewel dit natuurlijk een heel ander soort boek is, vond ik dit jeugdboek ook erg leuk! Een beetje in de stijl van Thea Beckman en de historische jeugdboeken van Simone van der Vlugt. Het gaat over een jongen die na een pestuitbraak in de 17de eeuw zijn zusje gaat zoeken. Daarna las ik ‘Meisje nummer achttien‘ van Anna Woltz. ‘Eén minuut eerlijkheid‘ van Bjorn Sortland had ik al een hele tijd liggen maar nu begon ik er eindelijk in. Een keer geen historisch verhaal, maar een eigentijds verhaal over een meisje dat een ooginfectie heeft die haar blind kan maken. Ze gaat op reis naar Florence en ontmoet daar een jongen die heel veel over kunstgeschiedenis weet. Tot nu toe vind ik het een leuk boek; Jakob weet er inderdaad wel heel veel van, hij houdt halve hoorcollege’s, maar dat vind ik ook juist wel interessant. Er staan ook afbeeldingen van de besproken kunstwerken in het boek. Deze heb ik helaas niet meer uit gekregen met de leesmarathon – ik ben tot de helft gekomen. Het laatste boek, ‘Bijna Amish’, is dus nog ongelezen.

ontijb

Het leuke aan zo’n georganiseerde readathon is dat het je echt een stok achter de deur kan geven: nu heb je een doel, nu moet je wel lezen! Het geeft ook een soort kick om te proberen zoveel mogelijk te lezen in een paar dagen. Zo zat ik op zondag tijdens mijn ontbijtje alweer met mijn neus in een boek!

En toch heb ik niet zo veel gelezen als ik wel zou willen. Hoewel ik genoeg tijd had, ontbrak het me gewoon aan de zin om te lezen. Gelukkig heb ik uiteindelijk wel twee leuke boeken uitgelezen: dat is toch ook al iets.

~
http://www.ohmybookathon.nl/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

