Zelf oude zwart-wit foto’s inkleuren

Stiekem had ik de hoop dat er inmiddels wel één of andere app was ontwikkeld, waarmee je zwart-wit foto’s met een klik naar hun originele kleuren kon terugtoveren. Natuurlijk bestaat zoiets niet – en kun je het beste zelf gaan kleuren.

Dat kan met Photoshop en andere programma’s, als je daar handig mee bent. Zelf bak ik daar niks van, en de uitleg die ik in dit artikel geef is dus verre van professioneel.  Ik ga gewoon aan de slag met picmonkey.com, een gratis online fotobewerkingsprogramma.
Mijn proefkonijn was deze oude foto van twee vriendinnetjes: klasina ponsteen en vriendinnetje

Het meisje links is Klasina Ponsteen, iemand uit de stamboom van mijn vriend (een zusje van een voorouder). Haar lachje, de manier waarop de meisjes elkaars hand vasthouden, de ringetjes om haar vingers – ik vind dit gewoon een hele lieve, leuke foto.
Zorg altijd dat je niet in je originele fotobestand werkt, maar een kopie ervan opslaat. Als er dan iets misgaat, is het geen ramp.

aookt

In het menu van Picmonkey kun je van alles vinden om je foto te bewerken. Het derde icoontje van boven is een lippenstiftje met de tekst ‘Touch Up’. Daarbij staan veel tools om de personen op je foto mooier te maken, met bijv. make-up. Ik gebruik hier de ‘Blush Boost’. Ik heb eerst een laag van de lichtste blush opgebracht, ‘apply’ gedaan, en daarna met een wat donkerdere blush daaroverheen de wangen gekleurd. Ik heb het voor deze uitleg een beetje overdreven.

Let op dat je ‘brush’ groot en zacht is, en vervaag hem tot je tevreden bent.

eyeshadow

Met de ‘Eye Shadow’ heb ik het haar een kleurtje gegeven. Dat is natuurlijk gissen bij zo’n foto, maar ik ben nu voor donkerblond gegaan. Nadat ik dat had opgeslagen, ben ik met zwarte oogschaduw over de jurk gegaan om die wat op te frissen. Ook wat andere details haalde ik naar voren met een kleurtje.
Kies dan voor een wat kleinere kwast, om nauwkeurig te kunnen werken.

eng

Het resultaat is kleurrijk… maar ook een beetje kitsch. Het doet natuurlijk denken aan de ingekleurde foto’s en zoetsappige ansichtkaarten uit het begin van de 20ste eeuw (bijv. deze).

Hoewel je met deze website (en mijn beperkte vaardigheden) dus niet een heel natuurlijk resultaat krijgt, vind ik het toch een leuk effect. Zelfs een paar kleine details kunnen al een groot verschil maken, zoals in de voorbeelden hieronder. En natuurlijk geldt ook hier: oefening baart kunst!

ha

mar

ja

~

Foto vriendinnetjes Ponsteen en Timmer hier

Foto kinderen Hagendoorn eigen collectie. Grote gekleurde versie hier

Foto A.M. Deerenberg eigen collectie. Grote gekleurde versie hier

Foto Jan Brummel hier. Grote gekleurde versie hier

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Creatief, Geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

