Vijf generaties en hun geboorteplaats

Vandaag weer een blogje over genealogie. Ik zag dit idee voorbijkomen bij Olga’s Genealogie, en die had hem weer van J Paul Hawthorne.  Hij bedacht om een stamboom te maken met alleen maar de geboorteplaatsen erin. Geen namen of data, niets. Hij begon ermee en hing de hashtag #mycolorfulancestry eraan. Hij gaf namelijk elke staat (VS) een andere kleur, zodat je in één oogopslag kon zien waar zijn voorouders geboren waren. In mijn geval heb ik de provincies kleuren gegeven. Het werd meteen een hit op social media; en nu heeft het mij dus ook bereikt.

Twee keer de “colorful ancestry”, eentje van mij en eentje van mijn vriend.

stamboom

Je ziet het effect van zo’n schema pas als je er eentje gemaakt hebt. Natuurlijk wist ik wel dat ik voorouders uit allerlei provincies heb, maar om het zo terug te zien is erg leuk.

Nu eentje van mijn vriend. Daarvan wist ik van tevoren al dat het “bijzonder veelzijdig” zou worden…

jeroen

Tja, behoorlijk honkvast dus die familie! De vrouw uit Ooststellingwerf was ook alleen maar daar geboren omdat haar ouders (uit Doornspijk) daar aan het werk waren als seizoensarbeiders. Dan is eigenlijk de enige “niet-Veluwse” tak die helemaal onderaan, en dat vind ik ook meteen één van de meest interessante. Een meisje uit Den Haag kwam als pleegkind bij een gezin in Doornspijk, omdat haar eigen ouders uit de ouderlijke macht ontzet waren. Maar daarover een andere keer meer.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

