Familie van Grutte Pier?

Tegenwoordig is hij misschien niet overal meer zo bekend, maar in Friesland is hij nog steeds een volksheld: Grutte Pier. Deze stoere vrijheidsstrijder leefde ongeveer van 1480 tot 1520. Er bestaan allerlei sterke verhalen over hem, maar hij was dan ook een bijzondere kerel: een boom van een vent met een ruw gevoel voor humor, woeste zwarte baard, en enorm sterk.
Op zich niet zo bijzonder; maar nadat Saksische huurlingen zijn boerderij plunderden en zijn vrouw vermoordden was Pier uit op wraak. Tel daarbij een zwaard van meer dan twee meter lang en je hebt een avonturenverhaal.

343px-grutte_pier_28pier_gerlofs_donia292c_16222c_book_illustration

Afbeelding van Grutte Pier uit ‘Chronique ofte Historische geschiedenisse van Vrieslant’, Pierus Winsemius, 1622.

Na een ware vrijheidsstrijd, compleet met rebellenlegers en schepen kapen op zee, trok Pier zich terug. Desondanks leven zijn daden nu nog steeds voort in allerlei mythes en legendes. Zozeer zelfs, dat er nu een zoektocht gestart is naar zijn nazaten, zijn ‘Famylje’. Dit gaat vanuit Tresoar, het Friese archief, en een theatergroep die een stuk over Pier maken. Op de website gruttepierdefamylje.nl kan iedereen uitzoeken of hij familie is, en wie wil dat nou niet? Wie familie is krijgt zelfs een “Pierbewijs”!

Omdat mijn achternaam hartstikke Fries is, Dijkstra, besloot ik een gokje te wagen. Niet dat zijn heldhaftige bloed nou zo sterk door mijn aderen zou vloeien, maar je weet maar nooit. Ik typte wat namen uit mijn stamboom in de zoekmachine op de website en er bleken behoorlijk wat overeenkomsten te zijn. Helaas niet letterlijk met dezelfde personen, maar wel met dezelfde achternamen zoals Dijkstra, Alg(e)ra en Posthumus.

Zelf kwam ik er verder niet zo goed uit, daarom besloot ik een overzichtje van mijn kwartierstaat naar het emailadres van het project te sturen. Dat adres staat open voor alle hulpvragen. Omdat het toch alleen om de Friese tak ging, liet ik de kwartierstaat pas bij mijn overgrootvader beginnen. Hij is degene met de Friese voorouders. En dan maar hopen dat er zo genoeg informatie was voor de ‘echte onderzoekers’ om uit te vissen of ik familie was van Grutte Pier.

Ik kreeg een hoopvolle reactie; men ging ermee aan de slag. ‘Wy litte jo efkes yn spanning, mar wy dogge ús bêst om binnen in moanne in antwurd te stjoeren.’ Dat antwoord kwam, en jammer, jammer, jammer… ze hadden niet kunnen aantonen dat ik verwant was aan Pier Gerlofs alias Grutte Pier. Zelfs niet na een tweede onderzoek.

Spitich, foar my gjin Pierbewiis…

~

http://historiek.net/gezocht-nazaten-van-vrijheidsstrijder-grutte-pier/53944/#.VreNPvnhCM8 

http://www.gruttepierdefamylje.nl/index.php/nl/wie-was-grutte-pier-nl

Afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grutte_Pier_(Pier_Gerlofs_Donia),_1622,_book_illustration.JPG?uselang=nl

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Familie van Grutte Pier?

  1. Sheila zegt:

    Was wel gaaf geweest, als je toch familie was geweest. Al zou iedereen buiten Friesland wellicht niet onder de indruk zijn (nog nooit gehoord van die best man), dat doet er dan weer niet toe 🙂

Geef een reactie

