Lachen naar het vogeltje!

Soms lijkt het of mensen vroeger altijd heel serieus op de foto staan. Dat moest ook wel, vaak was het een bijzondere gelegenheid en fotografie was duur. Toch zijn er heus grappige momenten te vinden op historische kiekjes – dat blijkt wel uit deze oude Veluwse schoolfoto’s.

armpjes
Netjes op een rijtje, armpjes over elkaar. Deze meisjes kijken zonder blikken of blozen in de camera.

schrik

Hoewel, soms is het toch even schrikken!

hihi

Of je kunt je gegiechel niet inhouden en probeert het gauw achter je hand te verbergen.

Wat deze twee aan het doen zijn, ik heb eigenlijk geen idee. Grappig is het wel!

gekkebekken

En gewoon lekker gekke bekken trekken, wat de juf ook zegt…

juf

Maar juf is zo te zien heel ergens anders met haar gedachten, die ziet vast een leuke vent lopen.

Of het kon je gewoon geen bal schelen, die hele schoolfoto.

verstoppen

Je kunt je altijd nog verstoppen.

badhairday

Ook vroeger hadden kinderen wel eens last van een bad hair day.

zonlicht

Of van zonlicht.

comfortabel

Als je dan toch moet stilzitten, maak je het jezelf maar gemakkelijk. Klompen uit, benen in de lucht.

petje af

Netjes je pet af doen.

vriendinnetjes

En gezellig hand in hand met je vriendinnetje.

De beeldbank van het Streekarchivariaat Noordwest Veluwe staat vol met zulke oude (school)foto’s, dus heb je nog niet genoeg gehad: neem gewoon eens een kijkje!

~

Alle foto’s: http://www.streekarchivariaat.nl/nl/beeldbank

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Lachen naar het vogeltje!

  1. Door Suzanne zegt:

    Leuk zeg, die ouds foto’s!

  2. Sheila zegt:

    Leuk hoe je de foto hebt geanalyseerd. Ik ben echt een nerd (met een knipoog). Geschiedenis en cultuur is echt mijn ding. Ik vind het heerlijk om musea te bezoeken en daar een dag rond te lopen. Elk woord te lezen wat er staat en dat soort dingen. Ik zou me dus echt een uur kunnen vermaken met zo’n foto (en dan moet ik de rest van een museum nog, bij wijze van).

    • Helemaal mee eens, Sheila! Dan ben ik ook een nerd wat geschiedenis en cultuur betreft, hoor! Als ik met vrienden van mijn studie kunstgeschiedenis in een museum ben, kunnen we er ook makkelijk een dag doorbrengen. 🙂

Geef een reactie

