Recensie: Het Laatste Licht – Jen Minkman

20160109_120011

Ik was erg benieuwd naar ‘Het Laatste Licht’, het nieuwste boek van Jen Minkman. Nadat ik haar eerdere boeken ‘Schaduw van de tijd’ en ‘De jongen uit het woud’ gelezen had was ik fan van haar! Ik hou erg van haar levendige schrijfstijl, en de manier waarop ze de realiteit verweeft met magische andere werelden.

‘Het Laatste Licht’ is een ‘paranormal young adult’ roman en speelt zich af rond Moira, die na een ritueel bij een steencirkel in Wales vreemde dromen krijgt. Er volgt een magische ontdekkingsreis door de droomwereld, waar ze probeert een mysterieuze jongen te bevrijden. Wat doet hij in deze  tussenwereld? Is hij dood? Tussen haar en deze knappe vreemdeling, Hayko, groeit langzaam iets speciaals. Hij is niet alleen uiterlijk aantrekkelijk (type rocker, zwart haar, tattoos) maar ook verder interessant; in zijn gewone leven blijkt hij kunstenaar te zijn, net als Moira. Ondersteund door eeuwenoude religieuze geheimen komt Moira stukje bij beetje meer te weten over Hayko en al deze informatie geeft het boek echt diepgang. Ik vond het erg interessant hoe alles samenkwam tot alles uiteindelijk klopte.

Naast haar nachtelijke avonturen heeft Moira ook een boeiend dagelijks leven; ze worstelt met haar ADHD, voelt dat ze uit elkaar groeit met haar vriend en probeert haar studie kunstgeschiedenis te combineren met haar werk in het hotel, haar bandje en vriendengroep. Wat ik erg goed vond is dat, hoewel de focus vooral ligt op het paranormale gedeelte, ook in dit ‘gewone’ leven belangrijke thema’s voorbijkomen. Omgaan met seksuele intimidatie door een leraar, voor jezelf opkomen, je hart volgen, een relatie met iemand beëindigen omdat je te verschillend bent geworden, eigen keuzes maken bij de behandeling van ADHD.

De personages waren stuk voor stuk heel gedetailleerd en kwamen zo echt tot leven, al deden hun onderlinge relaties en gedrag me soms denken aan de vriendengroepen uit Jens eerdere boeken. Dat geeft op zich niet, zeker niet als dit het eerste of enige boek is dat je van Minkman gelezen hebt. Wat ik altijd erg goed vind bij deze schrijfster is dat je echt merkt dat ze veel achtergrondonderzoek gedaan heeft, waardoor het verhaal een solide basis heeft en je gewoon voelt dat het klopt.

Toen ik er uiteindelijk achter kwam wat er dan aan de hand was met Hayko, kon ik niet meer stoppen met lezen. De ontknoping was erg bijzonder, emotioneel, en net toen ik dacht dat alles heel slecht ging aflopen zat er toch nog een onverwachte wending in en konden Moira en Hayko eindelijk echt samen zijn – al was het dan op een andere manier dan ze eerst gedacht hadden. Hoe? Lees het boek, absoluut een aanrader voor wie van liefdesverhalen met een mysterieus tintje houdt.

~

Dank aan Jen Minkman voor het recensie-exemplaar!

Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.