Tien boekentips van 2015

books-1082949_960_720

Aan het begin van een nieuw jaar is het altijd goed om terug te kijken op het vorige; en hier doe ik dat met boeken! Ik las er in totaal 39. Hier de 10 leukste boeken die ik in 2015 las, in willekeurige volgorde. Het zijn vooral historische romans, maar er zitten ook een paar andere tussen.

In Opstand
Deze bundel met dystopische verhalen van Marieke Veringa, Lis Lucassen en Jen Minkman liet me echt niet meer los. Ieder verhaal speelt zich af in een ontwrichte, leugenachtige samenleving in de toekomst waar de hoofdpersoon zich uit probeert te ontworstelen. De manier waarop de schrijfsters hun toekomstwereld construeerden vond ik echt interessant.

Klaas
Dit merkwaardige boekje van Nico Dijkshoorn sloeg ik zomaar open in de bieb en daarna kon ik het niet meer wegleggen. In de trein zat ik te gniffelen, thuis las ik de korte anekdotes keer op keer. Het slaat allemaal nergens op, maar dat is juist het grappige. Het gaat over het personage Klaas en wat hij zoal meemaakt in zijn leven. Echt bizar.

Argadwyn
Heerlijk magisch-realistisch verhaal van Femke Dekker over de jonge Hadewig die geheimen ontdekt over haar afkomst. Ze ontdekt dat ze uit een andere, magische wereld komt. Heerlijk om te lezen; inmiddels is het vervolg uit en die ga ik ook zeker lezen!

Over een zee van ijs
Een serie over mensen in de prehistorie; ik zie ze niet vaak, maar die van Jean M. Auel vond ik geweldig. Toen ik deze van William Sarabande zag was ik dan ook erg enthousiast; en het verhaal was spannend, goed onderbouwd en historisch interessant. Het gaat over een groep mensen en hun reis naar het gebied wat nu Amerika is.

De weg naar het hart
Een gezellig familieromannetje. Vroeger las ik ze veel, de streekromans over boeren en dienstmeiden, waarin niet veel meer gebeurde dan koffie drinken en huwelijken regelen. Toch vond ik deze ook weer erg leuk; het gaat over het wel en wee van een vrouw in een kermisgezelschap in de tweede helft van de 19de eeuw. Het leven is hard, er is verdriet, maar vooral ook veel liefde.

Room (kamer)
Dit boek van Emma Donoghue las ik in het Engels. Een vreselijk beklemmend verhaal over een jongetje en zijn moeder in hun kamer – stukje voor stukje kom je achter de gruwelijke waarheid: de moeder is als jonge vrouw ontvoerd en opgesloten in een tuinhuisje. Daar kreeg ze haar zoon en hij weet niet beter. Dan doen ze een ontsnappingspoging…

Zie me, hoor me
Verhalen zoals deze vind ik altijd geweldig; de wisselwerking tussen heden en verleden, tussen nu en vorige levens. Martine Glaser beschrijft het op een levendige, maar ook op een luchtige manier zodat het ook voor de ‘Young-Adult’-lezer interessant blijft als de 17-jarige Audrey op zoek gaat naar de betekenis van haar nachtmerries.

house-889972_960_720

Een beetje zo’n huis als ‘Het oude huis’ van Arthur van Schendel

Het oude huis
Het taalgebruik is erg plechtig en ook het verhaal niet erg flitsend, maar ik was weg van dit boek van Arthur van Schendel. Pas later hoorde ik dat dit echte literatuur was, die vroeger op school gelezen werd, maar ik vond het ‘gewoon leuk’. In het boekje volg je de geschiedenis van een Amsterdams grachtenpand en de families die daar door de eeuwen heen wonen.

De genen van mijn vader
De familiegeschiedenis van Martine Letterie is misschien niet zo heel bijzonder, maar de manier waarop zij de mensen tot leven brengt maakt dit boek echt een aanrader. Zeker voor mensen die houden van historie en genealogie. Van generatie op generatie beschrijft Martine de voorouders van haar vaders kant, om te eindigen bij zichzelf.

De lichtekooi van Loven
Eerst vond ik dit boek nogal traag, maar al gauw werd ik gegrepen door het verhaal van de jonge Louise en haar blinde vader. Ze behoren tot de armste mensen van de bevolking van het achttiende-eeuwse Leuven, en als haar vader sterft moet Louise al gauw de prostitutie in. Ondanks alles blijft ze haar eigenwaarde behouden en maakt ze vrienden, verliest ze dierbaren, en probeert ze haar hoofd boven water te houden. Je sluit Louise echt in je hart en de manier waarop ze aan haar einde komt is dan ook ‘heartbreaking’.

~

Afbeeldingen:

https://pixabay.com/nl/boeken-boek-pagina–s-lezen-1082949/

https://pixabay.com/nl/huis-de-gevel-van-de-amsterdam-889972/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

