Boekspot Utrecht Centraal

20151025_124936

Ik kom vaak op Utrecht Centraal, maar nu kom ik er nog liever: in Hoog Catharijne, grenzend aan het station, is een heel leuk boekenkamertje geopend. Je pakt een boek en je deelt een boek; dat is het idee van de Boekspot! Ik vind het ontzettend tof idee, zo’n openbare boekenkast.

20151025_125139

Ik had van tevoren al een boek uitgezocht dat ik hier achter ging laten: ‘Versleuteld verleden’, een boek dat ik bij een kringloopwinkel gekocht had. Het was leuk om te lezen, maar ik zou hem niet nog een keertje pakken. Daarom mag hij nu hier een nieuw leven beginnen! Je plakt een sticker van Boekspot Hoog Catharijne op het boek en als je wilt mag je ook een post-it met je ‘recensie’ erbij in doen.

20151025_125250

Daarna zet je hem in de kast bij het juiste genre, tenminste, dat is de bedoeling. Ik keek eens om me heen en kon totaal geen logica ontdekken in de (nogal schaarse) boekencollectie. Daarom heb ik hem uiteindelijk maar naast ‘Breaking dawn’ gezet, in ieder geval qua publicatiejaar een beetje hetzelfde. Voor de rest stonden er heel veel oudjes!

20151025_125751

Nu mijn boek een plekje had gekregen mocht ik er dus zelf eentje gaan uitkiezen om te lenen. Het kost niets en je mag het boek zolang als je wilt houden. Het was nog een hele klus om wat leuks te vinden. Op foto’s van de Boekspot die ik eerder op internet had gezien, waren de kasten nog gevuld – nu was daar duidelijk niet veel meer van over! Gelukkig was er nog genoeg om uit te kiezen en vond ik een klein boekje dat ik wel mee wilde nemen.

20151025_125732

‘Het oude huis’ van Arthur van Schendel sprak me aan omdat het een historisch verhaal is; het beschrijft een huis en de families die daar door de eeuwen heen wonen, van generatie op generatie. Dat leek me wel leuk! In de trein daarna begon ik meteen te lezen en het bleek een goede keus; ik was er gelijk helemaal in verdiept. Zo erg zelfs, dat ik het bijna jammer vind dat hij weer terug moet… In ieder geval een reden om zeker nog vaker een kijkje te nemen bij de Boekspot!

~

http://stadsbladutrecht.nl/nieuws/boekspot-hoog-catharijne-op-een-nieuwe-locatie-1.5361893

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Boekspot Utrecht Centraal

  1. Ilse zegt:

    Ha, dat is tof! Net Bookcrossing, ook! Alleen dan wel wat meer boeken, zo te zien! Ik ga hier de volgende keer dat ik in Utrecht ben, maar eens naar opzoek! =D

Geef een reactie

