Drostenhuis Zwolle

20151015_113028

Alsof er ieder moment een keukenmeid de hoek om kan komen om in de kookpot te roeren, zo leek het in dit prachtige oude huis in Zwolle. Ik voelde me bijna een indringer in de verstilde vertrekken die nog precies hetzelfde leken als honderden jaren geleden. Na een kort bezoekje aan de tentoonstelling “Dit is onze stad! Zwolle in de jaren ’50 en ’60”
van het Stedelijk Museum Zwolle liep ik door naar het oudere deel ernaast; het Drostenhuis. Eerlijk gezegd was ik een beetje sprakeloos toen ik vanuit het moderne pand ineens middenin een historische keuken stond.

20151015_114004

En daarna werd het alleen maar beter. De keuken was prachtig, maar de andere kamers waren zo mogelijk nog indrukwekkender. Wat ik vooral geweldig vond was dat je er gewoon in rond mocht lopen. Meestal zitten er touwen of hekjes voor zulke stijlkamers maar hier kon je overal kijken en waande je je net één van de  vroegere bewoners. Dat het op de ochtend van mijn bezoek heerlijk stil was in het museum, met nauwelijks andere bezoekers, hielp daar natuurlijk wel aan mee.

20151015_114010

En dan die plafonds! Dit stucwerk had het thema van de vier seizoenen. Ik weet eigenlijk niet welke hier zijn afgebeeld, maar het blijft mooi.

20151015_114041

Gewoon nog wat mooie sfeerplaatjes.

20151015_114118

In iedere kamer hingen waaiers met informatie over de objecten en de geschiedenis van de families die het huis door de eeuwen heen bewoond hebben. Erg interessant, maar tijdens dit bezoekje heb ik niet alles gelezen en vooral gewoon genoten van de sfeer.

20151015_114127

Dit schrijfmeubel vond ik ontzettend mooi, al die vakjes en laatjes. Zo eentje zou ik zelf ook wel willen. Meestal hadden zulke meubels wel een paar geheime verstopplekjes! En dan die slijtageplekken op het schrijfblad, je ziet echt dat het intensief gebruikt is. Stel je voor wat voor brieven hier allemaal aan geschreven zijn!

20151015_114641

Tenslotte was er nog een mooie schrijftafel te zien: het bureau van Rhijnvis Feith, een 18de-eeuwse schrijver/dichter die in Zwolle woonde. Vooral zijn Oudejaarslied is tegenwoordig nog erg bekend: ‘Uren, dagen, maanden, jaren vliegen als een schaduw heen’. Ik ken mensen die het nog steeds zingen met Oud en Nieuw. Hoewel ik Feith verder niet ken, was het toch wel bijzonder om zijn schrijftafel te zien.

Hoewel ik het nieuwe gedeelte van het Stedelijk Museum dus vrij snel gezien had, vond ik het oude gedeelte des te mooier.

Dit museumbezoekje telt voor mij natuurlijk mee voor de #EMEM, Elke Maand een Museum Challenge 2015.

~

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rhijnvis_Feith_(auteur)

http://www.stedelijkmuseumzwolle.nl

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Drostenhuis Zwolle

  1. Die keuken! En die schrijftafel ook natuurlijk. Leuke museumtip.

  2. Door Suzanne zegt:

    Leuk hè, om door die eeuwenoude kamers te dwalen. Ik was er in januari op een stille zondagochtend. Bij elke stap kraakt het hout van de vloer en de treden van de wenteltrap. Ik was geïntrigeerd door een kinderboek dat daar lag: https://suzannevdijk.wordpress.com/2015/01/23/de-geschiedenis-van-eene-berijmde-vertelling/

    • Zulke stille ochtenden zijn het beste! Leuk kinderboek, ik heb je stukje even gelezen. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik een afgesleten wenteltrap op ben gegaan, zou ik die dan over het hoofd hebben gezien? Haha! Dan ben ik dus gewoon de hele bovenverdieping van het Drostenhuis vergeten?!

  3. Tamarah zegt:

    Ah, wat leuk om te zien!

  4. Wat ziet het er gezellig en knus uit!

Geef een reactie

