Meer lezen in #Boektober

Al een paar jaar lees ik ieder jaar minstens 50 boeken. Dat is een soort weddenschap die ik met mezelf aan ga en het stimuleert ook om te blijven lezen. Toch kwam het er de laatste tijd niet meer zo van. Ik vond mezelf steeds vaker voor de tv, achter het aanrecht of de stofzuiger en ik kon de rust niet meer vinden om een boek te pakken.

Gelukkig was daar toen #Boektober, een project voor leesliefhebbers om in de maand oktober net weer even iets meer te lezen dan normaal. Lees je normaal drie boeken per maand, dan probeer je er nu vier of misschien wel meer. Ga de uitdaging aan!

Zelf zat ik helaas op een mager gemiddelde van ongeveer één boek per maand, of minder, en nu heb ik toch een doel van drie boeken gesteld. Kijken of dat gaat lukken.

Inmiddels zijn we alweer halverwege #Boektober en ik ben in alle boeken ongeveer op de helft. Of het handig is dat ik ze alledrie tegelijk lees weet ik niet, dat ben ik gewoon soms zo gewend. Soms gebeurt het gewoon zo en dan kun je nog eens afwisselen.

“De onzichtbare steden” van Italo Calvino is ook niet bepaald luchtig leesvoer dat je even wegleest voor een challenge zoals deze. Soms kun je maar een paar bladzijdes lezen en moet je het boek daarna echt even wegleggen, om erover na te denken. Het boek valt onder de magisch-realistische literatuur. Marco Polo beschrijft de steden die hij op zijn reizen heeft bezocht aan zijn gastheer, een keizer. Tot in detail worden de structuren, gebruiken, bewoners en eigenaardigheden van elke stad beschreven. Je ziet ze echt voor je ogen tot leven komen en overal zit wel een diepere betekenis achter (al heb ik vaak het gevoel dat die mij net ontglipt, maar dat terzijde).

“Versleuteld verleden” van Wesley Stace is ook een vrij taai boek, het leest minder fijn dan ik in het begin dacht. Toch blijft het een ontzettend boeiend verhaal; een te vondeling gelegde jongen wordt door een rijke heer opgevoed als zijn eigen kind – maar als meisje. Ik ben nu op het punt in het boek dat het ‘meisje’ in de puberteit komt. Dan begint ze te beseffen dat ze anders is dan haar vriendinnetje, en dat ze eigenlijk meer op de jongens lijkt. Ik ben erg benieuwd hoe dat verder gaat.

In “Prins van de hel” van Wendy Stroobant was ik al heel lang aan het lezen, maar er kwamen steeds andere boeken tussendoor en deze bleef maar een beetje liggen. Mooie gelegenheid om die nu eens uit te lezen. Een historische jeugdroman in het 17de-eeuwse Frankrijk, vol mysteries en liefde, van het hof naar een nonnenklooster en een vreemde man die zich schuilhoudt op een kerkhof.

~

 

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

