Nationale Kringloopdag

20151003_103126

Kringloopwinkel ’t Zwaantje

Ik was sowieso wel gegaan, maar op Nationale Kringloopdag móét je natuurlijk wel! Op 3 oktober was de officiele NKD en toen ik erover las in het Metrokrantje was ik meteen enthousiast. Samen met mijn ouders bezocht ik twee kringloopwinkels en hoewel ik verder niks heb gemerkt van die ‘speciale dag’ was het toch weer erg leuk.

Heul veul boeken

Heul veul boeken

Bij Kringloopwinkel ’t Zwaantje in Zwaanshoek was ik nog nooit geweest, maar het is nu zeker één van mijn favorieten. Wat een boeken! Daar zou ik echt uren tussen de kasten rond kunnen snuffelen. Maar daarom niet alleen: er liep ook een hele leuke poekie rond!

20151003_104303

KringloopKat

Hij drentelde de hele winkel door en was niet bepaald fotogeniek door zijn enthousiasme. Zodra er maar iemand in zijn buurt kwam, sprong hij erop af. Zelfs als je gewoon wat tussen de spullen stond te kijken, kwam hij uit zichzelf naar je toe voor wat gezelligheid. Superleuk!

Bij ’t Zwaantje kocht ik uiteindelijk drie boeken: ‘Het wandtapijt’ van Kylie Fitzpatrick, ‘Versleuteld verleden’ van Wesley Stace en ‘De historicus’ van Elizabeth Kostova. Weer allemaal historische romans, of verhalen in een eigentijdse setting maar met veel mysterieuze zoektochten naar het verleden. Ik ben meteen in ‘Versleuteld verleden’ begonnen, over een te vondeling gelegde jongen die als meisje wordt opgevoed. Best bizar, maar ook erg mooi geschreven.

20151003_113245

Daarna gingen we nog naar de Dorcas kringloopwinkel in Heemstede. Ik zag er een prachtige 18de-eeuwse ets van het huis Haegenvelt. Jammer genoeg was hij €45,- en hoewel dat waarschijnlijk een redelijke prijs is, ben ik dat toch niet gewend bij een kringloopwinkel. Ik heb vergelijkbare werken voor veel minder op de kop getikt en dat blijft toch de ‘sport’ bij kringloopwinkels.

20151003_115714

Elf Fantasy Magazines

Vervolgens liep ik tegen een stapeltje oude Elf Fantasy Magazines uit. Grappig, want ik wist helemaal niet dat het bestond. Ik kende alleen de Elf Fantasy Fair, het festival waar ik elk jaar wel heen ga. Blijkbaar was er dus ook ooit een tijdschrift van geweest! De oprichter van het festival gaf dit tijdschrift gratis uit en het heeft bestaan van 1995 tot 2009. Ik heb getwijfeld of ik ze mee zou nemen, maar ik heb ze uiteindelijk toch laten liggen.

20151003_132134

Aankopen op Nationale Kringloopdag

In deze winkel vond ik nog twee boeken. ‘Zinne- en minnebeelden in de schilderkunst van de zeventiende eeuw’ van E. de Jongh kende ik al uit mijn studie Kunstgeschiedenis, het werd eindeloos geciteerd in andere werken over symboliek en iconografie uit die periode. Ik ben dan ook erg blij dat ik dit boek nu aan mijn collectie kan toevoegen! Dan was er nog een, op het eerste gezicht vrij taai, boek over de geschiedenis van het dagelijks leven van de 15de tot de 18de eeuw, door Fernand Braudel. Het sprak me toch meteen aan, zowel qua onderwerp en qua schrijfstijl, en na wat doorbladeren mocht dit boek ook mee.

Zo werd ik voor 7 euro weer vijf boeken rijker. Of ik er nog plek voor heb in de kast is een tweede vraag.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Nationale Kringloopdag

  1. Wat leuk! Op 3 oktober kon ik niet, anders was ik ook wel gegaan haha. En wat heb je een leuke blog, ik ben gek op geschiedenis!

  2. Lizzy zegt:

    Wat tof! Ik wist niet dat deze dag bestond. Leuke aankopen! Vooral je boeken vind ik erg tof. Veel lees plezier!

Geef een reactie

