Online naar het museum

Zin om naar een museum te gaan, maar geen rooie cent? Geen zin om de deur uit te gaan? Niemand die met je mee wil? Geen probleem – zet gewoon je computer aan en je staat binnen no-time middenin de mooiste musea van over de hele wereld. Hier een paar van mijn favorieten!

De Lakenhal op Google Maps

De Lakenhal op Google Maps

Als eerste noem ik Museum de Lakenhal in Leiden. Via Google Maps kun je het hele museum door! Rechts op het scherm kun je gemakkelijk switchen naar verdieping 1, 2 of 3. Vooral de zaal met Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden is geweldig. Tijdens mijn studie ben ik hier heel vaak geweest en later heb ik er een jaar gewerkt. Herinneringen!

We blijven even in Leiden, want het Rijksmuseum van Oudheden staat ook online. Ik ben gek op hun Egyptische collectie. Erg leuk om er zo eventjes doorheen te lopen, zeker nu het museum nog tot half december gesloten is wegens verbouwing.

Eén van mijn favoriete musea is het Archeon, een historisch themapark waar ik ooit nog een zomer heb gewerkt. Ook hier kun je digitaal in rondwandelen, en doorklikken naar de historische periode waar je graag heen wilt. Natuurlijk raad ik het Middeleeuwse gedeelte aan: neem een kijkje!

De Nachtwacht bewonderen vanuit je luie stoel? Dat kan, alleen wel in het Rijksmuseum van vóór de grote verbouwing. De Mona Lisa in het Louvre, de prachtige Frick Collection uit New York, de Gemäldegalerie in Berlijn: alles staat online.

Oude meesters in de Gemäldegalerie

Oude meesters in de Gemäldegalerie

Ik ben virtueel in de galerie van New South Wales geweest, met verrassend mooie stukken. In Chicago zag ik werk van Seurat,  Bruegel de Jongere in het Israel Museum, en Lucas Cranach in het Kunsthistorisches Museum in Wenen.
Ik had nog nooit gehoord van het Pushkin Museum of Fine Arts, kende niet het ‘Ecce Homo’ van Hieronymus Bosch dat in het Städel Museum in Frankfurt hangt. Dankzij het internet heb ik overal even kunnen kijken.

Slenteren door het Städel Museum

Slenteren door het Städel Museum

Begrijp me niet verkeerd: niets weegt op tegen de échte beleving van een museumbezoek. De ruimte om je heen, de nabijheid van een meesterwerk of een eeuwenoud object. Alles tot in detail kunnen bekijken.
Maar als je toch graag een bepaald museum of schilderij wilt zien, zonder een hele wereldreis te maken, biedt het internet zeker uitkomst. Nu kun je tenminste zeggen dat je op één middag in Leiden, Berlijn,  Moskou en Chicago bent geweest.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

