Geocaching

20150703_120706

Soms, vooral in de zomer, kun je mij opeens heel verdacht achter een struik zien duiken. Daar haal ik een vreemd pakketje tevoorschijn, schrijf mijn naam op een papiertje terwijl ik schichtig om me heen kijk, en prop alles dan weer zo onopvallend mogelijk terug in de vindplaats.

Vreemd? Zeker – maar niet als je weet wat ik aan het doen ben! Samen met mij zijn er op de hele wereld ruim 2,5 miljoen mensen die deze hobby hebben: Geocaching.

2013-07-21 16.00.42 IMAG0962 2013-07-22 14.04.42

Voor iemand die niet bekend is met dit fenomeen: het is schatzoeken met behulp van GPS coördinaten. Mensen verstoppen Geocaches, die allerlei groottes en vormen kunnen hebben, en anderen zoeken die met behulp van de App of een GPS apparaat. Gevonden? Dan kun je je naam in het logboekje schrijven en in je account aangeven dat je hem gevonden hebt. Geloof me, het is ontzettend verslavend. Op bovenstaande foto’s zie je een paar voorbeelden van kleine caches: links zit een buisje met een zwart dopje tussen de bomen ingeklemd, rechts een koperen kokertje met een magneetje aan een paal achter een verkeersbord. En daaronder: een koker in een slagboom! Je moet ze maar weten te herkennen.

IMAG0156

Als je zomaar wat door het bos kuiert zou je niets geks aan deze boom zien. Een Geocacher op jacht ziet het echter meteen – het buisje met het vogeltje erop. Op ongeveer 4 meter hoogte is het aan de stam bevestigd. Dit laat meteen zien dat niet elke Geocache een makkelijk bakje of buisje is dat je even achter een brievenbus vandaan grist. Soms moet je echt klimmen, kruipen, springen of zelfs zwemmen. Bij bovenstaande cache ben ik de boom in gegaan, en wat was ik tevreden toen ik op “found” kon klikken!

20150703_120547

Geocaching is een avontuurlijke hobby. Je bent lekker buiten bezig, soms in de stad, maar meestal in de natuur. Je moet dus ook niet gek opkijken als je “vieze” dingen tegenkomt. Soms staat de verstopplek vol water of kom je spinnen, slakken of pissebedden tegen. Maar die dingen horen nu eenmaal bij de natuur – en bij Geocaching.

20150711_192532 IMAG0168

Het leukste is natuurlijk als je de schat dan eenmaal gevonden hebt, om je naam op te schrijven. Bij de grotere caches is het nog een verrassing wat er in zit. Kleine speelgoedjes mag je ruilen voor iets anders kleins. Er zijn ook speciale Geocache objecten (trackables) die je verder moet laten reizen naar een andere cache. Door middel van een code laat je op de website weten dat je hem gevonden hebt en kijk je welk doel het heeft. Meestal is dat gewoon zoveel mogelijk kilometers maken, maar soms wil iemand dat zijn trackable naar een specifiek land reist.

Lijkt het jou ook wat? Ik zou het zeker eens proberen! Zelf hoorde ik er een jaar of drie geleden voor het eerst van en sindsdien ben ik verslaafd. Het is een hobby die je het hele jaar door kunt uitoefenen (hoewel het in de zomer natuurlijk fijner is buiten) en door heel Nederland (de hele wereld, zelfs) zijn Geocaches verstopt. Na mijn eerste “found” smilie wilde ik er steeds meer vinden. Eén van de leukste Geocache-avonturen die ik met mijn vriend heb meegemaakt was tijdens een vakantie in de omgeving van Westerbork: daar lag een hele sliert caches. Een zonnige dag, twee gehuurde fietsen – en wij wisten wat ons te doen stond. Zo geschiedde:

15 mei cache orvelte

~

https://www.geocaching.com/

Foto’s: zelfgemaakt

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

