GeoGuessr – toerist spelen vanuit je luie stoel

Ik bekijk de wereld graag vanuit mijn comfortzone. Tv, boeken, plaatjes en verhalen – ze brengen je naar plaatsen zonder dat je er zelf de deur voor uit hoeft. Daarom was ik ook meteen verslaafd aan het spel “GeoGuessr” zodra ik ervan hoorde. Hierbij wordt je via Google Maps ergens op de wereld gedropt, en het is vervolgens aan jou om te raden wáár je je bevindt – zonder internet of andere hulpmiddelen te gebruiken!

Hoe dat werkt? Laten we een potje spelen.

1

Het beeld dat verschijnt als ik het spel start, is geen verrassing: een eindeloze weg in de middle of nowhere. Zo beginnen vele potjes GeoGuessr! Toch kun je daar ook al wat clues uithalen. Het landschap zegt immers al veel over in welk werelddeel je je bevindt! Toch ga ik altijd het liefst meteen op zoek naar de bewoonde wereld.
Je beweegt je met je muis en klikt verder in de kaart, gewoon net als bij Google Street View.

2

Er komt geen eind aan die weg! Om me heen alleen maar bergen en zandvlaktes. De enige huisjes die ik tegenkom zijn vervallen. Op een verkeersbord zie ik uiteindelijk iets staan wat lijkt op ‘Granada’. Normaal worden teksten geblindeerd, maar deze was nog aardig zichtbaar. Goed, dat is een eerste aanwijzing. In combinatie met de bergen en de bouwstijl denk ik aan een mediterraans land. Uiteindelijk maak ik mijn keuze en gok ik maar op het zuiden van Italië. Fout! Granada ligt in Spanje! Ik zat er dus behoorlijk naast.

4

De volgende ronde kijk ik uit op een typisch Amerikaanse buitenwijk. Ik weet in ieder geval meteen in welk werelddeel ik me bevind.

5 6

Een tijdje klik ik door de wijk en zie niet veel bijzonders. Een nogal kitscherige kerk met kantelen. Een takken-stelende mevrouw (geloof me, je komt veel raardere dingen tegen). Dan zie ik een bord met Appomattox Elementary School. Appoma…watte? Waar zou dat liggen? Het klinkt “native American”.

7
Even verderop staat er een bordje met “Yard Sale” in een voortuin. Gaaf, en ’t is nog een goeie ook! Dit soort dingen zijn nou zo leuk om tegen te komen bij dit spel. Gewoon het dagelijks leven!

8

Veel Amerikaanser dan dit kun je het niet krijgen! Ergens zie ik nog een bord dat wijst naar een “National Historical Park”. Uiteindelijk zet ik mijn prikkertje in Nebraska neer.

9

Maar Appomattox en het National Park blijken in Virginia te liggen! Na een korte blik op Wikipedia (ik was toch benieuwd naar dat Historical Park) blijkt hier de Amerikaanse Burgeroorlog te zijn geëindigd in 1865. Daar gaat dat park over.

Goed, op naar de volgende ronde GeoGuessr! Dit keer loop ik langs roodgeverfde berghutten tussen besneeuwde bergtoppen. Scandinavisch? Het is er in ieder geval prachtig!

10

Een bordje bij een mooi kabbelend beekje zegt dreigend “Geitost“. Ja, pas maar op. Dan een bord met “Bjoberg“. Stoppen voor het rode licht is “Stopp ved red blink“. Klinkt allemaal behoorlijk Noors of Zweeds, toch? Laten we hopen dat we een Ikea tegenkomen, dan weten we het zeker.

Maar dan kan ik ineens niet verder. Er is gewoon geen pijltje meer om op te klikken – de Google auto had vast geen zin meer om verder te rijden. Ik kies op de kaart voor het midden van Zweden. Nei, het was Noorwegen, en dan ook echt in de middle of nowhere. En wat stond er nou op dat bordje bij het riviertje? Geitenkaas!

11

Laatste ronde! Ik ben midden in een bos gedropt, de weg is modderig en niet eens verhard. De meeste huizen zijn houten boerenbedrijven. De woorden van dorpen klinken weer Scandinavisch, maar ze kunnen net zo goed Oost-Europees zijn. Ik neem de weg naar rechts en kom een hele tijd niks tegen, zelfs geen auto’s, alleen af en toe een bushalte en een heleboel barsten in het wegdek. Soms staan er brievenbussen langs de weg, maar de bijbehorende huizen zijn diep in het woud verscholen.

12

Zomaar uit het niets – een begraafplaats in het bos. Zo ver je kunt zien staan er kleine en grotere grafstenen tussen de boomstammen. Bijzonder!

13

En dan dit. Pas op voor elanden! Oké, ik gok op… Finland. Yes! Wel een flink eind ernaast, maar toch – het juiste land!

14

Oeps, toch niet de laatste ronde. Er komt er nog eentje! Dit moet haast wel ergens in Afrika zijn… Of Australië. Oké, ik geef het op. Vijf minuten klikken en nog steeds die eindeloze, dorre weg. Ik gok op South Australia. Hmm, niet slecht!

16

Mijn eindscore is 14240 punten en op de kaart zijn mijn gokjes toch meestal ongeveer in het goede land! Noord Amerika, Spanje, Noorwegen, Finland en Australië. Een geslaagde wereldreis.

Natuurlijk kun je zelf ook gewoon een willekeurige plek aanklikken op Google Maps en daar gaan rondlopen, maar het is juist het spelelement van het raden dat ik zo leuk vind aan GeoGuessr. Je slentert rond als een toerist – dus zelfs als je deze zomer thuis blijft, ben je toch eventjes een beetje weg!

Heb jij dit wel eens gespeeld? Wat is jouw score?

~

https://geoguessr.com/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op GeoGuessr – toerist spelen vanuit je luie stoel

  1. Door Suzanne zegt:

    Ja, ik heb geoguessr regelmatig gedaan en schreef er ongeveer een jaar geleden ook een blogpost over: https://suzannevdijk.wordpress.com/2014/07/11/waar-ben-ik/. Erg leuk idee!

Geef een reactie

