Groeten van #5 – Toekomstdromen aan het front

20150329_112650

Samen in een roeibootje – wat is er romantischer dan dat? Dobberend op het water droom je al gauw weg. Dat gebeurt ook de man op het bovenstaande ansichtkaartje. Al roeiend verliest hij zichzelf in zoete toekomstdromen: hoe zou het zijn als zijn geliefde en hij samen een kindje zouden krijgen?

Het berichtje dat achter op de kaart is geschreven is al net zo zoet.

Amsterdam 3 juli 1916.
Mijn liefste s[chat]!
Hé wat een verrassing voor mij om Zaterdagavond reeds post van je te ontvangen mijn Hans! En wat was je lekker bijtijds nog onder de wol hè.
Was het maar waar hè dat je die datum komt. Dan zou je tenminste nog eens boffen.
Bij Juff. Le[v]erie ben ik geweest maar zij was niet thuis. Nu heb ik de boodschap maar afgegeven. En dan hoor ik er wel van.
Maar S[chat] nu ben ik wel weer aardig opgeknapt hoor L[iefste].
Ik ga nu met Lien en Jans even je portretjes halen. Het zal mij benieuwen hoor hoe je er op staat. Maar ik ben je Aaltje hoor?
Nu S[chat] ontvang een dikke kus en het beste met je hoor S[chat]. Dag L[iefste], het beste!

20150329_112639

De schrijfster van deze kaart was duidelijk gek op haar Hans! Ze geeft hem een dikke kus en noemt hem L. en S., waarschijnlijk afkortingen van koosnaampjes. Ze maakt een grapje over hoe hij op zijn foto’s zal staan, en verontschuldigt zich er daarna meteen voor: ze blijft toch zeker wel zijn meisje?

trouwen1915

Wat zoeken op internet naar “Melis” en “Aaltje” leverde al gauw een trouwakte van 22 juli 1915 op. Aaltje Westrik was 20 en woonde in Amsterdam, wat overeenkomst met het poststempel. Hans, of in deze akte Hannes Melis, was 22 en jalouzieënmaker. Bij het schrijven van deze kaart waren ze dus bijna 1 jaar getrouwd!
Het is een luchtig, verliefd briefje. Toch zit er ook een minder fijne kant aan: het feit dat de geliefden elkaar moesten schrijven, en de zin “Was het maar waar hè dat je die datum komt” doen vermoeden dat ze niet samen konden zijn. Dit wordt bevestigd door het adres:
Milicien H. Melis
7 Reg. Inf. 1 Baij. 3 Comp.
Veldleger 4 Divisie
Vucht Noord Brabant
Het was 1916 en Hans Melis zat middenin de Eerste Wereldoorlog. Een paar jaar eerder, op 13 januari 1913, stond er het volgende bericht in het Rotterdamsch Nieuwsblad:

oproep

Hannes was dus uitgeloot om het leger in te gaan en moest zich melden. Dat betekent dat hij en zijn Aaltje getrouwd zijn middenin de periode dat hij in de oorlog vocht. Hoe deze tijd er voor Hannes precies heeft uitgezien is onvoorstelbaar, maar zeker is wel dat zo’n lief kaartje van zijn vrouw hem heeft opgevrolijkt!

Wat er verder van Hans en Aaltje is geworden heb ik eigenlijk nergens kunnen vinden. Geen geboortes van eventuele kinderen, geen overlijdensdata. Jammer, want ik had graag een “happy end” gevonden waarbij Hans terugkwam van het front, en die toekomstdroom van de ansichtkaart werkelijkheid kon maken.

~

Huwelijksakte

Krant

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

