Museum de Fundatie – Zwolle

Ik vond het wel weer eens tijd om naar een museum te gaan, ik doe tenslotte mee aan de Elke Maand Een Museum (#EMEM) uitdaging! Ik besloot naar De Fundatie in Zwolle te gaan.

20150611_105550

Na een heerlijk stukje taart in het zonnetje was het tijd om naar binnen te gaan. Er waren verschillende exposities en ik heb ze allemaal bekeken. Allereerst waren er de politieke prenten van Jan Sluijters, over de Eerste Wereldoorlog. De opstelling was vrij droog en ook het werk zelf sprak mij niet zo aan, maar ik moet toegeven dat Sluijters’ werk wel heel treffend is.

20150611_112124

Sluijters’ Grote Oorlog

De expositie over de 17de-eeuwse familie Craeyvanger had ik al een keer gezien, maar ik heb er toch weer een tijdje staan kijken. Een echtpaar en hun acht kinderen zijn allemaal geportretteerd door de schilders Ter Borch, Netscher en Lesire. Bijzonder is dat dit niet in een groepsportret gebeurde, maar dat ieder gezinslid zijn eigen afzonderlijke portret kreeg. Een voorbeeld van zo’n schilderij met een hele familie bij elkaar hing er ook: net als naar de serie portretten kon ik hier ook lang naar kijken. De Gouden Eeuw is gewoon mijn favoriete periode. De kleding, de gezichtsuitdrukkingen, de familierelaties – ik bestudeer ze graag tot in detail!

20150611_112908

Detail van 17de-eeuws familieportret

Het viel dan ook wel een klein beetje tegen dat dit kleine kamertje eigenlijk bijna de enige plek was waar ‘oude’ kunst te zien was. Een groot gedeelte van het museum bevatte nu de tentoonstelling ‘Cremer in verf’. Dit was allemaal heel modern.

20150611_114001

De woeste doeken van Jan Cremer

Ik heb alles bekeken en ben helemaal naar boven gegaan in het museum. En als de schilderijen met dikke klodders verf dan misschien een beetje tegenvallen is er altijd nog het uitzicht – dat valt zeker niet tegen!

20150611_114037

Prachtig uitzicht vanuit de koepel bovenop het museum

Een aangename verrassing was de expositie ‘Van Turner tot Appel’. Hierin werden topstukken uit de eigen collectie getoond. Ook daar was weer veel moderns te zien, maar zelfs voor mij zat er iets tussen. Het mooist vond ik een landschap van Barend Cornelis Koekkoek, een prachtig berglandschap met ondergaande zon en een paar herders met hun koeien.

Hoewel er dus van alles te zien was in dit moderne museum, waren er dus maar een paar werken die er voor mij echt uitsprongen. Dat ligt niet aan het museum, maar aan mijzelf. Moderne kunst vind ik interessant, maar het weet me toch nooit echt te ‘vangen’. Schilderkunst van de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd wel.
Museum de Fundatie is zeker een aanrader, al is het momenteel dan vooral voor de liefhebber van moderne kunst.

~

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Museum de Fundatie – Zwolle

  1. Door Suzanne zegt:

    Leuk dat je de Fundatie bezocht hebt! Kasteel Het Nijenhuis in Heino (ook onderdeel van De Fundatie) is ook zeker de moeite waard (bij mooi weer ook de beeldentuin).

  2. annajirina zegt:

    Leuk verslagje! Ik ga ieder jaar minimaal 1x naar de Fundatie. Laatst was er een prachtige tentoonstelling over eten (schilderijen).

Geef een reactie

