Groeten van #4 – Schrijvende dienstmeisjes

20150329_112205

Dit zoete kaartje is verstuurd in 1920 door ene Grietje aan haar zus Jantje Tebbenhof. In potlood brengt ze haar op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Beste Jantje,
Eindelijk hoor zus, we leven hier nog.
Hartelijk bedankt voor al je kaarten. We hebben het druk hoor zooals altijd.
Ik natuurlijk ook, bij Mevrouw hebben we weer een logée, een zuster van Mevr.
Maakt gelukkig zelf haar bed op en haar waschtafel schoon, tevens mijn groente.
Anders voer ik natuurlijk niets uit. Nu een paar adressen hoor.
Mej. B. Ubink, Hooge der A. 13a, Wies Wagelaar, Hermanstr. 14.
Fenni schreef ook al een paar. Als je nog meer moet weten schrijf je maar hoor.
‘k Hoop dat jij het weer net treft zooals hier is. Hier is alles goed in orde.
Weer hartelijk gegroet hoor van allen en van je zus Grietje.

20150329_112214

Grietje heeft duidelijk plezier in kaarten schrijven. Ze vermengt saaie mededelingen met leuke stukjes uit haar leven. Blijkbaar is ze dienstmeisje. Gelukkig doet de zus van haar ‘mevrouw’ aardig wat klusjes zelf, maar niet te veel – Grietje moet natuurlijk ook nog wat te doen hebben! Waarschijnlijk is haar zus Jantje ook dienstmeisje, omdat het kaartje “per adres” aan haar gericht is.

Door de gegevens die op de kaart vermeld zijn, is het niet moeilijk deze meisjes terug te vinden in stambomen op internet. Grietje en Jantje kwamen uit een Gronings gezin van zes kinderen: 2 broers Gerhardus en Harm, daarna 4 meisjes Grietje, Fenje, Jantje en Aafien. Fenje is waarschijnlijk de Fenni die in de tekst genoemd wordt. Toen deze kaart verstuurd werd, in 1920, was Grietje 22 en Jantje 17.

Het beroep van hun vader en oudste broer? Brievenbesteller – oftewel postbode. De zusjes hadden hun liefde voor kaartjes schrijven dus niet van een vreemde.

~

http://www.geubels.nl/prins_pagina_6.html

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Groeten van #4 – Schrijvende dienstmeisjes

  1. Sheila zegt:

    Leuk dat je niet zomaar een oude kaart ziet en de tekst negeert! Ik ben ook zo’n persoon die dan denkt… wie is de schrijfster, wat deed ze. Het Nederlands Openlucht Museum is dan ook één van mijn favo musea ter wereld. Interessant om te leren over de geschiedenis van Nederland, terwijl ik me tegelijkertijd ook realiseer dat het niet mijn persoonlijke geschiedenis is. Mijn ouders komen uit Indonesië en konden maar weinig meenemen met hun tocht naar Nederland. Des te meer hecht ik waarde aan dit soort dingen, omdat mijn familie ze nauwelijks heeft.

    • Wat bijzonder! Als je ouders zo’n andere geschiedenis hebben is het extra speciaal om over die van Nederland te leren. En ja, als ik een kaartje zie ga ik meestal direct naar de achterkant, haha. Ik ben ook gek op het Openlucht Museum! Al die boerderijtjes enzo, net of je in het verleden rond wandelt.

  2. Alexandra Hut zegt:

    Wat leuk! Jantje is mijn oma. Ik heb dit kaartje nog nooit gezien.

Geef een reactie

