Gelezen: non-fictie

Boeken, boeken, boeken!

Boeken, boeken, boeken!

Wat ik het liefst lees weet ik eigenlijk niet: een roman of een mooi boek over kunst. Fictie of non-fictie, ik wissel het af en lees het allebei graag. Daarom nu een lijstje van de leukste non-fictie boeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb.

Als eerste het Blogboek : tips & informatie voor meer blogplezier van Kelly Deriemaeker. Ik werd meteen aangestoken door het enthousiasme van de schrijfster. Ze geeft leuke voorbeelden en ontzettend goede tips voor als je een eigen blog hebt. Dat, in combinatie met de vrolijke vormgeving, maakte dit boek echt tot een feest om te lezen!

Grote liefdes in de Grote Oorlog van Frieda Joris. Het kon niet uitblijven; een historisch informatief boek. Die verslind ik namelijk. Deze gaat over de Eerste Wereldoorlog en (vooral) Vlaamse mensen die in die tijd verliefd waren. De verhalen zijn mooi geïllustreerd met foto’s en zo komt het heel dichtbij. De menselijke emoties tegen een achtergrond van een vreselijke oorlog.

HERO van Rhonda Byrne was nogal zweverig, maar dat mag ik op zijn tijd ook graag lezen. Voor mij gaat het vooral om in jezelf geloven. Rhonda geeft voorbeelden van mensen die heel succesvol zijn geworden door er met hart en ziel in te geloven. Altijd inspirerend om te lezen.

Minimorfoses : de 35 beste opruimacties van De HuishoudCoach van Els Jacobs. Ik wist niet goed wat ik van dit boekje moest verwachten, maar uiteindelijk heb ik er nog best wat aan gehad! Ze geeft duidelijke, korte tips over hoe je kunt opruimen. En dan niet je hele huis in één keer, maar heel overzichtelijk per kamer. Klein beginnen, dan komt de rest vanzelf.

De geschiedenis van “Het Ronde Huis” : mysteries ontrafeld. Dit boek heeft nogal wat stof doen opwaaien in Nunspeet, maar ik vond het erg interessant om te lezen. Het gaat over een mysterieus landhuis dat ooit in de Veluwse bossen stond en waar hooggeplaatste heren vreemde dingen deden. Het gaat allemaal om speculaties en zoveel jaar later is het eigenlijk niet meer na te gaan, maar er zouden nogal griezelige rituelen uitgevoerd zijn met jonge meisjes. Tegenwoordig is het huis er niet meer, maar de verhalen blijven rondspoken.

De jongen die in de hemel was van Todd Burpo gaat over een jongetje dat tijdens een ernstige ziekte iets bijzonders meemaakte. Achteraf begon hij daar verhalen over te vertellen en zijn ouders maakten daaruit op dat hij in de hemel geweest was. Tot in de kleinste details vertelde het kleine ventje over zaken die hij nog helemaal niet had kunnen weten, maar die zijn vader bijna letterlijk zo terugvond in de Bijbel. Ook een beetje een zweverig boek, maar wel aardig.

Art journaling & mixed media : ideeën voor je eigen art journal van Marieke Blokland. Dit is wel mijn favoriete boek van het hele lijstje! Het kwam nieuw binnen bij de bibliotheek en ik nam hem meteen mee. Een geweldig vrolijk en kleurrijk boek met tips om je eigen art journal te maken. Lekker knutselen, schilderen en tekenen in een soort dagboekje. Inmiddels heb ik mijn eigen exemplaar van dit boek gekocht; ik moest hem gewoon zelf hebben!

Katten tekenen in 15 minuten van Jake Spicer. Waarom het nu weer in een kwartiertje moet weet ik niet, maar dit boek had leuke lessen. Het leerde je hoe je ‘live’ je eigen kat kunt tekenen, hoe je hem in zijn natuurlijke leefomgeving kunt achtervolgen en kunt schetsen. Soms moet je natuurlijk wel snel zijn en dan is dat kwartier wel weer logisch; de meeste katten zitten alleen maar zo lang stil als ze slapen!

Alstublieft, mevrouw! : een geschiedenis van de Nederlandse dienstmeisjes van Tialda Hoogeveen. Het laatste boek in het lijstje en weer een geschiedenisboek: een prachtige reeks interviews met oude dames die in hun jeugd nog zelf dienstmeisje zijn geweest. Bijzonder, want zij zijn de laatste generatie die dat nog heeft meegemaakt. De schrijfster heeft er mooie verhalen van gemaakt met foto’s erbij en zo ervaar je echt hoe het leven van zo’n dienstmeisje was. Zwaar, maar meestal had ze het best goed en in die tijd was het heel normaal om jong te gaan werken. Erg interessant!

Wat lezen jullie liever: fictie of non-fictie?

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

3 reacties op Gelezen: non-fictie

  1. Ilse zegt:

    Ghieh! Boeken over bloggen en art journaling! Die lijken mij het tofst! En hé, wat zie ik nou? Je hebt de lay-out veranderd. Ziet er goed uit! =D

    • Die twee vond ik ook het leukst eigenlijk, hihi! Ik ben inderdaad met de layout bezig geweest, maar ik verander er nog steeds dingen aan. Dan pas ik weer iets aan in een menu, of ik ben weer niet tevreden. Maar het komt al steeds meer in de buurt van wat ik wil xD Dankjewel 😀 !!

Geef een reactie

