Recensie: In Opstand

De dystopische verhalen in deze bundel spelen zich af in een toekomst waarin het leven word gedomineerd door regels en beperkingen. De hoofdpersonen hebben daar genoeg van en doen wat de titel al doet vermoeden: ze komen in opstand.

Deze bundel kwam tot stand via een schrijfwedstrijd van Storm Publishers, de uitgeverij waarbij ik zelf ook in de bundel ‘Onthulde Geheimen’ sta. Zodoende ken ik de schrijfsters dus persoonlijk, maar in mijn oordeel heb ik geprobeerd dat niet mee te nemen.

‘De rode boodschapper’ van Marieke Veringa had wat mij betreft wel een heel boek mogen zijn. Het verhaal over een wereld waarin de Tweede Wereldoorlog heel anders is afgelopen, met alle gevolgen van dien, zat zo goed in elkaar dat ik het jammer vond toen het uit was. Een meisje verliest haar tweelingzus en gaat op onderzoek uit. Zo komt ze bij het verzet terecht, met een levensgevaarlijk avontuur als gevolg. Er hing een onophoudelijke dreigende sfeer, precies wat een dystopisch verhaal goed maakt.

In ‘Het eiland’ van Jen Minkman volgen mensen regels waarvan ze niet eens meer weten wie ze ooit bedacht heeft, maar ze weten niet beter. Zo gaan kinderen op hun tiende het huis uit. Pas als er werkelijk gekeken wordt naar ‘Het Boek’ en er contact komt met de mensen aan de andere kant van de mysterieuze Muur, beginnen de Eilandbewoners iets van hun geschiedenis te begrijpen. Een bizarre plottwist volgt, maar doordat het verhaal zo knap is opgezet bleef het heel geloofwaardig.

‘Het tribunaal’ van Lis Lucassen was streng, kil en onheilspellend. In de samenleving van de Sector wordt alles tot in de puntjes geregeld. Als Justa voor het Tribunaal moet verschijnen om te oordelen in een rechtszaak, kan ze haar persoonlijke gevoelens moeilijk opzij zetten. Met de moordenaar van haar beste vriendin tegenover zich kan ze onmogelijk objectief blijven. Toch kantelt ze uiteindelijk volledig en staat haar hele wereld op zijn kop.

Tot het eind bleef deze bundel me boeien, ieder verhaal was spannend op zijn eigen manier. Hoewel ik niet erg bekend ben met dit genre, beviel dit boek me absoluut. Een aanrader!

5 sterren

~

‘In Opstand’ bij Bol.com

http://www.youngadultshop.com/shop/boeken/in-opstand/

https://www.goodreads.com/book/show/23165647-in-opstand 

Ebook lenen: https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ebook/381096459.html

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Recensie: In Opstand

  1. Ben hier best benieuwd naar, maar omdat korte verhalen me niet zo liggen stel ik de aankoop almaar uit :-/ misschien toch eens werk van maken!

  2. Ik ben eigenlijk ook best benieuwd naar dit boek. Misschien dat ik hem binnenkort ook maar eens ga lezen!

Geef een reactie

