18de-eeuws tegeltje

20150220_183125_resized_1

Twee schoenendozen vol stonden er. Oude tegeltjes, een stuk of twintig. Bezoekers van de kringloopwinkel liepen er met een grote boog omheen.
Zoiets zag je hier niet vaak. En wie zou dat nou willen? De ene tegel zag er nog belabberder uit dan de andere. Sommige lagen in drie stukken, andere stonden op het punt datzelfde lot te ondergaan. De achterkant van de tegels zat vol kalk waardoor ik zelf ook al gauw onder zat.
Dat gaf niet.
Ik had meteen het idee dat deze tegeltjes oud waren, dus daar had ik wel wat witte poederhanden voor over. Uiteindelijk nam ik deze voor €1,50 mee naar huis. Er is een hoek afgebroken, maar in vergelijking met de anderen was dit nog de mooiste. En ik ben er blij mee!

Niet alleen had ik er nu een nieuwe aanwinst voor mijn ‘collectie’ bij, ik kon ook weer op onderzoek uitgaan. Wat staat er op deze tegel? Hoe oud is hij? Zulke dingen pluis ik graag uit. Het eerste is niet zo moeilijk; we zien drie mannen die Jezus in de hemel aanbidden. Eronder staat de naam van het Bijbelboek waar deze gebeurtenis in beschreven is. Het blijkt om Handelingen 1 te gaan, vers 4-12.

[…] Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’ […]

20150228_174217_resized

Daarna sloeg ik er mijn kunstbibliotheekje op na. Er kwamen drie boeken over tegels van de plank, maar in geen van allen kwam deze soort tegel voor.
Dan maar het internet op. In de collectie wandtegels van Museum de Lakenhal zocht ik op “Jezus” en vond behoorlijk wat. Zelfs een paar die qua kleur (paarsachtig), vorm (cirkel) en voorstelling (Bijbels) op mijn eigen tegeltje leken. Deze waren vooral uit de 18de eeuw.

unnamed (1)
Tegelveld met Bijbelse voorstellingen, tussen 1775-1850 – Collectie Museum de Lakenhal

Na nog wat rondspeuren in de collectie ontdekte ik dat deze tegels vaak in een tegelveld hoorden: ze hingen als een stripverhaal naast elkaar aan de muur. Dat verklaart meteen waarom er ook twee dozen vol bij de kringloopwinkel stonden. Had ik er nou maar wat meer meegenomen…

~

Bijbeltekst: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/handelingen/1/

Tegel van Museum de Lakenhal: http://lakenhal.nl/nl/collectie/10146

Tegelvelden:
http://lakenhal.nl/nl/collectie/z-n-586
http://lakenhal.nl/nl/collectie/2496-2
http://lakenhal.nl/nl/collectie/2496-3

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 18de-eeuws tegeltje

  1. Door Suzanne zegt:

    Leuk hè, om dit soort dingen uit te zoeken?! Misschien dat we je de volgende keer bij ‘Tussen Kunst en Kitsch’ zien, brede glimlach, als de deskundige je vertelt wat de tegel nu eigenlijk waard is …

Geef een reactie

