Noord-Veluws Museum

Op 1 november 2014 opende het Noord-Veluws Museum zijn deuren. Ik had nooit gedacht dat Nunspeet nog eens een echt museum zou krijgen! Het museum richt zich vooral op werken van de kunstenaars die rond het begin van de 19de eeuw in deze omgeving werkten. Hoogste tijd voor een bezoekje!

20150206_142012_resized
Detail van een werk van Ben Viegers

Nog tot en met 12 april 2015 is er een tentoonstelling met het sfeervolle werk van Ben Viegers. Ik kende deze kunstenaar niet, maar was meteen door zijn schilderijen gecharmeerd. Qua stijl behoort hij nog een beetje tot de Haagse School en vooral tot het Nederlands impressionisme. Of het nu om een stadsgezicht gaat of een lieflijk achterplaatsje met rondscharrelende kippen, Viegers weet het licht, de hele sfeer van het moment, perfect te vangen.

Ook in de vaste collectie van het museum zijn werken van Ben Viegers te bewonderen, maar ook van bijvoorbeeld Jos Lussenburg en Jan van Vuuren. In de vaste opstelling is een diashow te zien met oude foto’s van ‘hutjes op de hei’, de huisjes van arme bos- en landarbeiders. Hier hebben we een hele tijd naar zitten kijken. Het was interessant omdat de voorouders van mijn vriend ook in zo’n hutje gewoond hebben.

20150206_145027_resized
Boerenhoekje

Verder was er een hoekje ingericht met ouderwetse meubels en een spinnewiel, dit had naar mijn mening zeker nog wel uitgebreid mogen worden. Het geeft een aansprekend beeld van hoe men vroeger leefde, met de klompen en de stoof als kleine, menselijke details.

Sowieso zal het puur historische gedeelte van het museum nog wel verder verdiept kunnen worden; er zijn nog zo veel boeiende verhalen te vertellen! Of dat nu gebeurt met foto’s, wandteksten, audiotours, filmpjes of voorwerpen, het zal veel mensen aanspreken.

De collectie van het Noord-Veluws Museum staat nog in de kinderschoenen en zal natuurlijk nog gaan groeien.  Daar heeft het Museum met het grote, moderne gebouw uiteraard rekening mee gehouden. Momenteel zijn er nog behoorlijk wat gedeeltes leeg.

In ieder geval waren de twee zalen die nu gevuld waren het bekijken waard. De grote tentoonstelling over Ben Viegers met zijn rustige opzet en de wat vollere zaal met de vaste collectie waren al genoeg om zo twee uur zoet te brengen. Ik ben benieuwd welke weg het Noord-Veluws Museum zal inslaan en wat we er de komende jaren van kunnen verwachten.

Wie de Veluwe bezoekt, zal voortaan niet meer alleen bij het Kröller-Müller langs gaan, maar zeker ook even een kijkje nemen bij het Noord-Veluws Museum!

~

http://www.noord-veluws-museum.nl/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Kunst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Noord-Veluws Museum

  1. Door Suzanne zegt:

    Leuk om te lezen, ik was erg benieuwd naar dit nieuwe museum. Het staat in ieder geval op mijn ‘te-bezoeken’-lijstje voor de uitdaging ‘Elke Maand Een Museum 2015’. (Als je mee wilt doen: https://suzannevdijk.wordpress.com/2015/01/01/elke-maand-een-museum-emem/)

    • Bedankt! Ik zou het museum ook zeker aanraden. Ik heb net een kijkje genomen bij de Elke Maand een Museum uitdaging en ik ga zeker meedoen! Helaas heb ik in januari geen museum bezocht.. maar dat maak ik de rest van het jaar wel weer goed 😉

Geef een reactie

