Nationale Tuinvogeltelling 2015

Afgelopen weekend werd weer de Nationale Tuinvogeltelling gehouden. Dit was het eerste jaar dat ik meedeed. Gewapend met pen en papier installeerde ik me voor het raam. Laat de vogels maar komen!

Maar hoe doe je dat eigenlijk, zo’n vogeltelling? Gelukkig hoef je niet de hele dag voor het raam te zitten. Je hoeft maar een half uur lang te tellen. En zelfs dat tellen is niet turven van 1 tot oneindig veel vogels (had ik die nou al gehad?). Je moet het hoogste aantal van een soort die je tegelijkertijd ziet noteren. Zie je op een gegeven moment dus vijf mussen, dan is dat je telling voor de mus.

Zo begon ik dus op zaterdag 17 januari rond een uur of 10 te tellen, maar de enige vogels die zich lieten zien waren een paar merels. Verder niets. Niet de gebruikelijke koolmeesjes, vinkjes en musjes die normaal zo gezellig door de tuin scharrelen…

IMG_20150117_102913
Geen kip te bekennen… en ook geen tuinvogels!

Daarom besloot ik het na een half uur gewoon nog een keertje te proberen. Een nieuw half uur tel-tijd ging in. Er hingen vetbollen in de boom, een pot vogelpindakaas aan de schutting, broodkruimels in de vogelhuisjes en op het terras… Wat wilden ze nog meer?
Eindelijk kwamen ze. Aarzelend, schuifelend, alleen of in tweetallen. Nog steeds niet in de hoeveelheden die we gewend zijn in onze tuin, maar toch. Ze waren er. Twee merels op het terras. Musjes in de struiken. Een koolmeesje dat steeds snel iets uit het vogelhuis kwam halen en dan weer wegvloog. Het was alsnog geen drukte van jewelste, maar ik kreeg meteen al plezier in de vogeltelling!

PicMonkey Collage
De merel bij de broodkruimels en de spreeuw in de pindakaaspot.

Telkens noteerde ik hoeveel vogels er tegelijk waren en omdat het zo rustig was, ging dat makkelijk. Het was eigenlijk best rustgevend, bijna een soort meditatie, om een half uur lang zo maar wat naar de vogeltjes te kijken. Zoiets zou ik normaal nooit doen. Bovendien merkte ik dat het houden van zo’n vogeltelling niet alleen interessant kan zijn, maar ook verslavend. Telkens als ik weer een nieuw vogeltje ontdekte en hem op mijn lijstje kon zetten, wilde ik er nog meer zien!

top5
Deze vogels heb ik geteld.

Uiteindelijk vulde ik mijn ‘score’ in op de website van de Tuinvogeltelling en kreeg zo een mooi overzichtje. 2 heggenmussen, 2 spreeuwen, 2 merels, 1 koolmees en 1 huismus. Die laatste staat op nr. 1 in de top 10 van heel Nederland, gevolgd door de koolmees en de merel. Toevallig heb ik die dus allemaal gezien. De spreeuw en de heggenmus zijn wat zeldzamer.

Eigenlijk heb ik de smaak nu wel een beetje te pakken. Gelukkig vond ik de Jaarrond Tuintelling van Sovon. Met dat project kun je veel vaker doorgeven welke vogels (en eventueel andere dieren) je in de tuin gezien hebt. Hoef ik in elk geval niet een heel jaar te wachten tot ik weer kan tellen.

~

https://www.sovon.nl/

https://www.tuinvogeltelling.nl/

http://www.vogelbescherming.nl/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

