Groeten van #3 – Bloemen en operette

Groeten van 3

“Groeten van het Nieuwe Huis Den Deijl” staat er op deze ansichtkaart van rond 1900. Rondom de foto is de kaart helemaal volgeschreven. Uit de tekst blijkt waarom de schrijfster juist dit kaartje van Huis Den Deijl in Breda gekozen heeft: ze was er de vorige avond heen gefietst.

bloemenenoperette

Natuurlijk had ze nog veel meer te vertellen:

L.A., Zo even ontving ik je briefkes, ik zal voor bloemen en operrette zorgen. Gister heb ik geheel vergeten te schrijven, we zijn gisteravond naar den Deijl gefietst. Zeg, schrijf nu wanneer je uit Den H[aag] gaat anders komen daar briefkes wanneer je er niet meer bent. Als ik nu weet wanneer je in Oostzaan komt zal ik zorgen dat er daar ook een is. De Mùl [?] zijn vanochtend vertrokken. Jantje maakt ’t best, hij roept zo nu en dan “Mamma komen!”. Er zijn geen briefkes meer gekomen zoals Pa eerst dacht, ze hadden zich vergist. Ik heb nog niets van Nel gehoord, nu zal ik maar eens schrijven. Nu salut, de hartelijke groeten aan L. en St. en Frs. van Jo.

Het leukste vind ik nog het grapje aan het begin: Jo zal voor bloemen en operette zorgen. Ik ga er tenminste vanuit dat het een onderonsje is tussen de twee vrouwen – en anders, als het wel serieus is, dan waren het gewoon echte ladies!
Waarschijnlijk zijn het zussen, omdat het over ‘Pa’ gaat. De kleine Jantje is vast Jo’s zoontje, of anders een klein broertje, en zijn eerste woordjes zijn nog precies dezelfde als van een kind van nu.

Heerlijk toch, om zo’n volgepend kaartje bij de post te vinden! “A” en Jo hadden vast een heel levendige correspondentie. “Briefkes” zoals deze geven de lezer van nu nog een heel persoonlijk en gedetailleerd kijkje in het leven van vroeger – en dat is precies wat ik er nu zo leuk aan vind.

~

Voor de ansichtkaart op groot formaat zie: Archief Erfgoed Leiden en Omstreken

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

