Boekblogger Enquête 2014

Untitled

Er is weer een jaar voorbij, en een nieuw jaar is begonnen: tijd om terug én vooruit te kijken. Net als vorig jaar doe ik dat met de Boekblogger Enquête van Craving Pages.

Terugblik

    1. Wat was het beste boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? (Voel je vrij om dit onder te verdelen in genres als je anders moeite hebt met kiezen)
      ‘Overstroomd’ van Eva Moraal vond ik erg goed, ook omdat het één van de eerste dystopische romans was die ik ooit heb gelezen. Verder ‘De jongen uit het woud’ van Jen Minkman, omdat het zowel elementen van young adult als fantasy bevatte en een verrassende, heftige verhaallijn. Een modern sprookje. En ‘Kate’ van Ineke Kraijo en ‘Echo van de tijd’ van Pamela Hartshorne waren ook geweldige historische romans. Het beste boek? Ik kan niet kiezen!
    2. Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?
      Nu ik zo mijn boekenlijstje doorblader, moet ik bekennen: eigenlijk best wel veel. Minstens tien boeken leken me van te voren erg leuk, maar achteraf miste er toch iets. ‘Schimmenspel’ van Joanne Harris. ‘De duistere fae’ van Julie Kagawa. ‘Sterrenlicht’ van Laini Taylor. ‘Life after life’ van Kate Atkinson. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet dat ik deze boeken niet leuk vond om te lezen, anders had ik ze ook niet uitgelezen. Maar toch waren ze niet zo goed als ik gehoopt had.
    3. Door welk boek ben je het afgelopen jaar aangenaam verrast?
      ‘Het ronde huis’ van Almar Otten. Normaal lees ik geen thrillers/detectives maar deze vond ik echt goed. Het historische aspect en het feit dat het mysterieuze ronde huis in mijn nieuwe woonplaats heeft gestaan, hielpen daar zeker aan mee.
    4. Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden.., welk boek zou je dan kiezen?
      Toch ‘the fault in our stars’, al is het dan misschien een beetje cliché inmiddels.
    5. Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?
      De beste reeks die ik dit jaar ontdekt heb, is ‘Gone’ van Michael Grant, al was het niet echt iets voor mij. Te veel spanning en geweld. Toch vind het wel het beste geschreven en eigenlijk had ik verder ook amper nieuwe reeksen ontdekt. Ik ben wel weer begonnen met het herlezen van de ‘Het kleine huis op de prairie’ serie, die vind ik geweldig, maar die heb ik dus niet nu ontdekt.
    6. Welke nieuwe, veelbelovende auteurs heb je het afgelopen jaar ontdekt?
      Eva Moraal, Jen Minkman, Kristien Dieltiens, Ineke Kraijo.
    7. Heb je dit jaar nog andere genres verkend?
      Ik heb een roman uit het genre ‘spanning’ gelezen en dat beviel me wel. Ook een paar boeken uit het dystopische genre verrasten me. ‘Zomer in New York’ van Chantal van Gastel was een typische chicklit, maar dat genre ligt mij toch niet zo.
    8. Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
      ‘Kelderkind’ van Kristien Dieltiens, over een jongen die al zijn hele leven is opgesloten in een kelder en niet weet wie hij is. De mysteries eromheen zijn geweldig en ook de leefwereld van de jongen is ontzettend goed neergezet. Zo goed zelfs, dat het me zelfs ’s nachts bezig hield en dat ik er bijna nachtmerries van kreeg, zo benauwend en vreemd was zijn wereld. ‘Echo van de tijd’ van Pamela Hartshorne kon ik ook niet meer neerleggen na de eerste helft, en toen de ontknoping eenmaal was begonnen moest ik het wel in één keer uitlezen.

dolor

  1. Welk van de boeken die je dit jaar hebt gelezen heeft de aller mooiste cover?
    ‘Dolores’ van Noëlle Elpers en het vervolg ‘Vuurkraal’. Allebei met een middeleeuwse voorstelling op de cover.
  2. Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
    Kathelijne uit ‘Kathelijne van Kenau’ van Lydia Rood. Omdat ik het verhaal eerder al vanuit Kenau zelf gelezen had, was het erg leuk om het verhaal nu vanuit haar dochter Kathelijne te lezen. Ze is zwijgzaam en gehoorzaam, maar komt uiteindelijk in opstand en gaat haar eigen weg. En Hawise uit ‘Echo van de tijd’, haar zware leven in de middeleeuwen en haar reacties daarop zijn indrukwekkend.
  3. Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2014?
    ‘The fault in our stars’ van John Green. Need I say more?
  4. Welk boek had een scène die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen? (Pas op dat je geen spoilers gebruikt!)
    ‘Echo van de tijd’ had er wel een paar, maar vooral over de wisselwerking tussen heden en verleden was ik erg enthousiast. Daarover heb ik dan ook veel verteld.
  5. Wat is je favoriete relatie (romantisch, vriendschappelijk, familie, enz) uit de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
    Ik vind de familierelatie in de boeken van ‘Het Kleine Huis…’ erg mooi. In ‘De jongen uit het woud’ vind ik de relatie tussen de hoofdpersoon en haar zusje ontzettend goed neergezet, net als haar relatie met haar oma. Heel levensecht.
  6. Wat is het beste boek dat je hebt gelezen op basis van een recensie?
    ‘The fault in our stars’ van John Green. Ik las het pas toen de hype eromheen een beetje over was, maar ik had er al vaak recensies van voorbij zien komen.
  7. Welk boek zou je het aller liefst terug willen zien in de bios, en met welke acteurs in de hoofdrollen?
    ‘Kate’ van Ineke Kraijo, een drama in het 19de-eeuwse Ierland. Honger, ziekte, familieproblemen, armoede, maar ook liefde en vriendschap. Kate zou ik door Emma Stone laten spelen; Kate had ook rood haar en ik denk dat Emma haar lieve maar sterke karakter wel goed zou kunnen vormgeven. Voor haar geliefde Fergus zou ik Ian Harding kiezen, al weet ik eigenlijk niet meer precies hoe Fergus eruit zag in het boek. In ieder geval vormen ze wel een leuk koppel en zou ik de film zeker gaan kijken!plaatje

Boeken en Bloggen

  1. Wat is je favoriete boekenblog van 2014?
    Ik volg niet zo veel blogs, maar Ilsetenhave en Craving Pages vind ik erg leuk.
  2. Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?
    Die van ‘Schaduw van de Tijd’ van Jen Minkman: https://daniellesabine.wordpress.com/2014/04/10/recensie-schaduw-van-de-tijd/.
  3. Wat is je favoriete boek-gerelateerde ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook zolang het maar met boeken te maken heeft.)
    Manuscripta!
  4. Wat is jouw mooiste boekenblog moment van 2014?
    Dat ik op Manuscripta ook wat andere (echte!) boekenbloggers tegenkwam!
  5. Heb je meegedaan aan challenges dit jaar? Zo ja; hoe is dat voor je uitgepakt?
    Ik deed mee aan de ‘Ik lees Nederlands 2014’-challenge van Ingeleest. Ik stelde mezelf het doel van 15 boeken, maar dat haalde ik al gauw. Toen was er de Books-and-kisses Read-a-thon en daarbij las ik vijf korte verhalen. Bij de Op Goed Geluk Challenge van Craving Pages las ik twee boeken die ik anders niet zo gauw zou lezen. Al met al pakte het dus wel goed voor me uit!

 Vooruitblik


Een boeken-evenement waar ik naar uitkijk: het Boekenfestijn!

  1. Aan welk boek ben je dit jaar niet toegekomen en staat nu boven aan je nog-te-lezen-lijstje voor volgend jaar?
    ‘Rose’ van Ineke Kraijo, het vervolg op ‘Kate’. Ik snap niet waarom ik dit nog niet gelezen heb!
  2. Naar welk boek, wat uitkomt in 2015, kijk je het meest uit?
    Ik heb me helemaal niet bezig gehouden met wat er nieuw uit gaat komen, maar naar ‘De lege stad‘ van Simone van der Vlugt ben ik wel erg benieuwd. Ik ben gek op haar historische jeugdromans, dus dit boek lijkt me ook wel wat.
  3. Wat hoop je in 2015 te bereiken met lezen/bloggen?
    Nu ik deze vragenlijst zo invul, besef ik dat ik helemaal niet genoeg leuke boeken gelezen heb. Dat wil ik in 2015 dus zeker gaan doen: zoveel mogelijk boeken lezen die ik echt goed vind! Niet alles maar op mijn to-read lijst zetten, maar meteen alle leuke boeken lezen. 🙂 Wat bloggen betreft wil ik meer regelmaat, het idee is nog steeds om iedere donderdag iets online te zetten en dat lukt meestal wel.
  4. Naar welke boeken-evenementen van 2015 kijk je het meest uit?
    Manuscripta en het Boekenfestijn!
  5. Doe je dit jaar mee aan een lees-challenge? Zo ja; welke?
    Ik weet niet welke challenges er weer gaan komen, maar als ik ze toevallig langs zie komen doe ik zeker weer mee. Challenges zijn altijd geweldige manieren om meer te lezen. Een leesmarathon, klassiekers lezen, Nederlands lezen – wie weet.

~

Mijn enquête van 2013: https://daniellesabine.wordpress.com/2014/01/03/boek-blogger-enquete-2013/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Boekblogger Enquête 2014

  1. Ilse zegt:

    Oe, klinkt goed allemaal! En zeg hé, naar welk boekenfestijn zou jij dan gaan? =D Misschien komen we elkaar wel weer tegen. =)

    • Ik heb ook al helemaal weer zin in een boekenfestijn. Ik weet eigenlijk niet naar welke ik zou gaan, of wanneer ze zijn, maar dan wordt het waarschijnlijk Rotterdam of Utrecht. Wie weet 😀 Zou leuk zijn!

  2. Eva Moraal zegt:

    Hoi Sabine,

    Ineke Kraijo wees me net op dit blogje van jou. Superleuk dat je Overstroomd hebt genoemd. Dank je!

    Groet,
    Eva

  3. Eva Moraal zegt:

    En nu zie ik dat ik Sabine ipv Danielle schrijf…

  4. Bo zegt:

    Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar ‘Overstroomd’ X

Geef een reactie

