50 books challenge 2014

Ten eerste: allemaal hele fijne feestdagen toegewenst, natuurlijk! Op deze Eerste Kerstdag kom ik alvast met mijn jaaroverzicht in boeken – want wat is er nu fijner dan lezen onder de kerstboom?

Al een paar jaar stel ik mezelf het doel om 50 boeken te lezen. Minstens. Dit jaar was wat lezen betreft eigenlijk niet zo’n goed jaar. In het kort komt het hierop neer: veel boeken vielen me achteraf tegen en ik las te weinig boeken van mijn to-read lijst die ik écht graag wilde lezen.

Toch heb ik er weer bijna 50 gelezen. Zie hier mijn overzicht. Het gaat me eigenlijk niet om de harde cijfers, maar meer om de stok achter de deur die zo’n challenge als deze je geeft. Het maakt niet uit dat ik er dit jaar misschien 48 lees. Het gaat erom dat ik er toch weer behoorlijk wat nieuwe favoriete boeken bij heb en dat ik kan terugkijken op weer een jaar vol boeken.

50 books

Hierboven staat maar een kleine greep uit alle boeken die ik dit jaar verslonden heb. Weer veel historische romans, dat valt gelijk op. En fantasy en young adult natuurlijk. Daarin is niets veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Hoewel ik ook heus andere genres geprobeerd heb, zoals een detective en waargebeurde verhalen en zelfs een heuse chicklit.

Een kleine samenvatting. Minstens 10 boeken vielen me vies tegen. Vier boeken las ik uit in gezelschap van Heug en Meug. Andere boeken las ik alleen maar omdat ik aan een challenge of leesmarathon meedeed en ik iets snels wilde om te lezen. Maar gelukkig waren er ook mooie boeken en heb ik weer nieuwe schrijvers ontdekt die ik zeker ga volgen. ‘Kate’ van Ineke Kraijo, over een dapper meisje in het 19de-eeuwse Ierland is één van mijn favorieten. ‘Kathelijne van Kenau’, ‘De jongen uit het woud’, ‘Dolores’ en ‘Kelderkind’ zijn ook echt blijven hangen.

Kortom: een jaar met weer een boel boeken, maar helaas ook heel wat missers. Gelukkig zaten er enkele juweeltjes tussen en die bevestigen mijn oude vertrouwde leessmaak weer: historische romans, young-adult en fantasy. En waarom ook niet? Dit bevestigt voor mij alleen maar wat ik volgend jaar ga doen: nog meer uit deze genres lezen!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 50 books challenge 2014

  1. Ik denk dat ik het boek Kate op mijn lijstje voor 2015 ga zetten 🙂

Geef een reactie

