Ik lees Nederlands 2014

Aan het begin van dit jaar besloot ik mee te doen aan de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’ van Ingeleest. Een mooie manier om wat meer origineel Nederlandstalige boeken te lezen, en dus geen vertaalde. Ik stelde mezelf als doel om 15 boeken te lezen – een doel waar ik al gauw ruimschoots overheen zat!

In de blog die ik schreef toen ik eraan begon, zette ik een lijstje van boeken die ik kon gaan lezen. Daar heb ik er zes van gelezen, de rest kwam allemaal als vanzelf erbij. Inmiddels heb ik er 23 gelezen:

Back to school – Jen Minkman
Schaduw van de tijd – Jen Minkman
Dark Romance – Verboden Verlangen  – Eva Moraal, Marijke F. Jansen, Isabel Peters
Ellis & Elisabeth – Lex Lesgever
Overstroomd – Eva Moraal
Engelenmoord – Wendy Stroobant
Bloedverwanten – Anne-Marie Hooyberghs
¡Dolores! – Noëlla Elpers
Vuurkraal – Noëlla Elpers
Kelderkind – Kristien Dieltiens
De keerzijde van de keizer – Agave Kruijssen
De stomme van Kampen – Thea Beckman
Kathelijne van Kenau – Lydia Rood
Kate – Ineke Kraijo
Victorie! – Simone vd Vlugt en Theo Hoogstraten
Het Ronde Huis – Almar Otten
Zomer in New York – Chantal van Gastel
De week – Christine Pannebakker
De jongen uit het woud – Jen Minkman
Zestig spiegels – Harm de Jonge
Volbloed – Roos Hart
Brandend verlangen – Lily Frank
Een vlucht regenwulpen – Maarten ‘t Hart

In het overzicht van Ingeleest.nl zijn alle deelnemers en hun gelezen boeken te zien. Heel tof om te zien wat andere mensen lezen en hoe ze hun leesdoel halen. De leukste boeken die ik door deze uitdaging gelezen heb, vind ik de drie boeken van Jen Minkman en ‘Kate’ van Ineke Kraijo. Maar ook ‘Kathelijne van Kenau’ vond ik mooi en ‘Kelderkind’ van Kristien Dieltiens was heel benauwend en vreemd, en ontzettend goed geschreven. ‘Het Ronde huis’ van Almar Otten was een thriller/detective, iets wat ik normaal niet zo gauw zou lezen, maar door het historische aspect en het feit dat het zich op de Veluwe afspeelde las het als een trein.
Natuurlijk zitten er ook boeken bij die ik minder vond: ‘De keerzijde van de keizer’ was nogal langdradig, ‘Zomer in New York’ en ‘De week’ vreselijk oppervlakkig en gewoon niet ‘mijn’ genre.

In ieder geval ben ik blij dat ik aan deze uitdaging heb meegedaan en nu kan terugkijken op een mooi lijstje Nederlandse boeken. Ik doe zeker volgend jaar weer mee en ik zou het iedereen ook aanraden om een poging te wagen!

~

http://www.ingeleest.nl/ik-lees-nederlands/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

