Update: NaNoWriMo 2014

Inmiddels is het alweer dag 21 van de National Novel Writing Month. Tijd voor een kleine update!

Misschien komt het doordat ik het dit jaar zo druk heb met andere dingen, maar het voelt alsof NaNo deze keer moeilijker is dan ooit. Iedere dag pers ik er met moeite anderhalfduizend woorden uit en vraag me dan wanhopig af hoe het de volgende dag verder moet. Meer dan eens heb ik al vast gezeten met het verhaal. Daarom heb ik geprobeerd het plot in trefwoorden uit te werken, waardoor ik wat meer houvast heb. Alleen om die losse scènes dan nog onderling te verbinden, is nog best een klus.

Zo zien mijn statistiekjes er nu uit. Vandaag heb ik nog niet geschreven, maar de bedoeling is om nu 35.000 woorden te halen. De werktitel van mijn verhaal is ‘Hartewens’, omdat het gaat over een paar tieners die hun wensen proberen waar te maken. Dat doen ze op nogal dubieuze manieren, en de gevolgen zijn al gauw niet meer te overzien. Een korte samenvatting:

1536. Christina van zeventien probeert haar duistere verleden achter zich te laten, maar ontmoet een al even duistere toekomst in het dorpje waar ze naartoe komt om als dienstmeid te werken. Vreemde gebeurtenissen en mysterieuze roddels brengen haar in contact met nieuwe vrienden, die ook meer blijken te verbergen dan ze laten merken. Elizabeth is een dochter uit de rijke familie waar Christina voor werkt en heeft het goed voor elkaar – al zal ze nooit kunnen krijgen wat haar hartje echt begeert. Katherina is de losbandige dochter van een herbergier en heeft de stille Rutger voor zich gewonnen, al lacht hij nooit. Iedereen heeft geheimen. Gewone tienerproblemen en liefde, haat, drank en geweld vermengen zich steeds meer met ziekte, ongeluk, en zelfs met moord – en magie.

Het idee voor dit verhaal zat al een tijdje in mijn hoofd en hoewel ik het leuk vind het nu uit te werken, is het nog best pittig. Ik ben niet zo goed in geheimen verborgen houden in een verhaal en als een personage dan uiteindelijk ergens achter komt is het heel saai en simpel. Om de puzzelstukjes goed op hun plek te laten vallen en het verhaal toch mysterieus te houden, daar moet ik nog wel even aan werken.
Gelukkig is NaNoWriMo er vooral om je verhaal eerst op papier te krijgen. Dat verbeteren komt later wel.

~
http://nanowrimo.org/participants/rain8ow/novels/hartewens/stats

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Schrijven en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Update: NaNoWriMo 2014

  1. Ilse zegt:

    Ja Daan, ik kijk zo af en toe nog weleens hoe jouw statistieken ervoor staan. Ik had vannacht dus al gezien dat je ook prima bij loopt! 😉 Jammer dat het dit jaar een stuk moeilijker lijkt, maar toch knap dat je doorgaat! Dat probleem van het verbinden van de stukjes tekst ken ik trouwens wel. Bij mij staat alles een beetje door elkaar. xD Ik heb een schrijfplan gemaakt en dat maakt het er makkelijker op, maar ná NaNo is er nog een hoop werk aan de winkel. =P

    • Moeilijk hè, losse stukjes aan elkaar verbinden. Ik spring nu eigenlijk steeds heel random van de ene scène naar de andere. Daar heb ik eigenlijk nog nooit zo’n moeite mee gehad. Ik denk dat er te veel in dit verhaal gebeurt, of zo.
      Een schrijfplan klinkt heel handig! Wat zet je daar dan in?
      En inderdaad, na NaNo weer aan de slag, al stel ik dat meestal veel te lang uit. 😛

      • Ilse zegt:

        Ja, same here hoor! Ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om de tekst van Camp NaNoWriMo 2013 te ordenen. Oeps!

        Wat ik in het schrijfplan zet? Van elke scène een korte samenvatting. Geschreven scènes maar ook scènes die ik nog wil gáán schrijven. Ik set onder elke samenvatting de status (geschreven/ongeschreven/nog overtypen etc).
        De scènes zijn onderverdeeld in drie secties. De eerste bestaat uit de al op chronologische volgorde gezette scènes, de tweede uit scènes waarvan ik nog niet precies weet waar in het verhaal ik ze wil gaan gebruiken. De derde bestaat uit scènes waarvan ik niet zeker weet of ik ze zal plaatsen. Vaak zijn het scènes die ik al geschreven heb, sommige ga ik nog schrijven, ook al gebruik ik ze waarschijnlijk niet. Soms is het ook fijn om dingen over je personages te weten te komen. En wie weet gebruik ik het ooit nog ergens anders voor. 🙂

        Een beetje een erg beknopte uitleg, maar anders wordt het zo’n lange ghehe. Als je nog dingen wil weten: vraag maar raak!

    • Ah, dankjewel voor de uitleg 😀 Zo’n schrijfplan klinkt handig! Dan heb je echt overzicht van alle scènes die je al hebt. En al helemaal handig vind ik de korte samenvattingen voor scènes die je nog wilt gaan schrijven. Dan kun je je echt daaraan houden. Ik ben altijd bang dat ik niet alles wat ik schrijf zal kunnen gebruiken, maar je hebt gelijk: alles wat je schrijft is nuttig; je leert er je personages door kennen. Thanks!

      • Ilse zegt:

        Haha, you’re welcome! En hé, afwijken van het plan wat je in je hoofd hebt is niet erg. Gewoon aanpassen in ’t verhaal én de storytelling. Woppa. =)

Geef een reactie

