Plannen voor NaNoWriMo

Het is weer november, en dat betekent voor mij: een boek schrijven in een maand! Zoals de vier vorige jaren doe ik deze maand weer mee met de uitdaging “National Novel Writing Month”, waarin je gaat proberen een verhaal van 50.000 woorden te schrijven. Heel leuk, maar soms ook wel moeilijk. Want waar haal je ineens genoeg inspiratie vandaan? Dit is wat ik doe om me voor te bereiden.

Om te beginnen moet je een beetje een idee hebben waar je over wilt gaan schrijven. Wat vind je interessant? Waar lees je zelf graag over? Onthoud dat dit vooral jouw verhaal wordt, jij moet er een maand lang aan werken. Probeer het zo leuk mogelijk te maken voor jezelf. Alles mag.

Vervolgens pak je pen en papier en schrijf je alles op wat maar in je opkomt. Trefwoorden, tekeningetjes, een woordweb, misschien zelfs al namen voor personages. Schrijf alles op – dit is de basis voor je verhaal. Daarna kun je gaan schuiven met alles wat je opgeschreven hebt. Wat gebeurt er eerst, en daarna? Hoe kom je van het begin naar het einde?


20141022_130043_resized
Ideetjes voor personages voor een kort verhaal van een paar jaar terug. Foto’s helpen echt!

Personages die je hebt genoteerd kun je nu gaan uitwerken. Hoe oud zijn ze, hoe zien ze eruit, wat is hun karakter. Zelf zoek ik graag plaatjes van mensen die op mijn personage lijken, en plak die bij mijn notities. Daarna kun je kijken naar dingen als: wat hebben de personages voor onderlinge relatie, en welke gebeurtenissen zorgen voor problemen? Wat botst er? Dat is wat spanning creëert in je verhaal.

20141022_135146_resized
Lezen en research doen voor je verhaal

Het beste wat je na die eerste opzet kunt gaan doen, is gewoon schrijven. Daarmee komt alles pas echt tot leven, en je zult merken dat je gaandeweg nieuwe ideeën krijgt. Natuurlijk moet je ondertussen blijven plannen. Schrijf alles op wat je te binnen schiet!
Afgezien van je eigen fantasie moet je soms ook research doen, bijvoorbeeld als je verhaal zich afspeelt in een land of tijd die anders is dan je eigen situatie. Lees erover op internet of in boeken, en maak daarbij natuurlijk ook weer veel notities. Boekjes met schrijftips zijn ook altijd handig om te raadplegen (thanks Ilse!) en kunnen je nieuwe inzichten geven.

NaNoWriMo is 30 dagen lang worstelen met woorden, maar daarna heb je wel mooi een boek geschreven! En dat is precies waarom ik ook dit jaar weer mee doe.

~

http://nanowrimo.org/participants/rain8ow

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Schrijven en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Plannen voor NaNoWriMo

  1. Echt gaaf dat je dit doet! Ben benieuwd wat het gaat worden en of het straks helemaal naar je tevredenheid is, heel veel succes in ieder geval!

  2. Goed idee met die foto’s 🙂 Succes met je NaNo!

  3. Ilse zegt:

    Hieeh, wat vind ik het leuk dat je hier een post over maakt! Ik dacht eerst dat dit een post zou zijn over dat je weer trouw meedoet NaNoWriMo en hoe jij het persoonlijk aanpakt, maar die tips erbij zijn eigenlijk handig voor iedereen! Super leuk. =) En há, ik moest lachen toen ik het boekje zag. Ik was het alweer vergeten, ghihi! Mijn eigen staat hier ook nog in de kast. =)

    • Mooi om te horen dat de tips handig zijn, ik wist eigenlijk niet zeker of ze niet te ‘obvious’ waren. Leuk hè, dat boekje. Ik blader er echt nog vaak doorheen, of ik doe een oefening eruit als ik vast zit in een verhaal. Hihi 🙂

      • Ilse zegt:

        Woa, awesome! Dan gebruik je het vaker dan ik. xD En hoewl ik ze vaker heb gelezen, zijn het zeker geen standaard tips! Eén van de leuke dingen aan deze dingen is dat je de voorbereiding visueel is en niet alleen met woorden. En dat vind ik leuk om te zien! =D

Geef een reactie

