De ‘Ik hou van meuk’ tag

Eigenlijk vul ik bijna nooit tags (een soort vragenlijstjes) in, maar deze was te leuk om voorbij te laten gaan. Eentje over ouwe zooi, kringloopspullen, tweedehands dingen, oftewel: meuk. Hij is officieel bedacht door Ooh La Lau en werd meteen al door andere bloggers overgenomen.

Hoe vaak ga je naar de kringloop?

Vroeger was het soms wel drie keer per week, maar tegenwoordig is het hoogstens één keer per week.

Wat is je favoriete kringloop?

The Vintage Store in Heemstede is geweldig. Twee verdiepingen vol kleding, meubels en boeken. Vooral een hele mooie winkel met een altijd wisselende collectie van goeie spullen. In Leiden vind ik kringloop Het Warenhuis erg leuk, ook twee verdiepingen vol verrassende spulletjes. Meubels, servies, kleding, en vooral heul veul boeken. Bij kringloop De Brug, in Katwijk, kun je ook altijd lekker snuffelen. Eigenlijk vind ik bijna alle kringloopwinkels wel leuk die ik tegenkom, maar deze drie zijn toch wel mijn favoriet.

Wat is je grootste tweedehands aankoop?

Het gekke van kringloopwinkels is dat je eraan gewend raakt dat prijzen laag zijn, waardoor een stom bedragje van €5 al enorm veel lijkt voor iets.  Eigenlijk heb ik dus nooit hele grote aankopen gedaan, en daarom laat ik hier maar mijn ‘grootste’ zien – twee oude prentjes. De bovenste, van een kerkruïne in Den Haag, kostte €7,-. De ets daaronder was mijn allereerste aanwinst voor mijn oude prentenverzameling, en ik geloof dat die net zoiets kostte. Het lijkt misschien duur voor een stukje oud papier, maar deze twee kunstwerkjes zijn origineel en allebei minstens drie eeuwen oud. Hoe gaaf is dat! Ik vind het altijd geweldig om dingen uit te zoeken over mijn aankopen, maar daarover later in een andere blog meer.

20141022_101118 20141022_101048

Op welke tweedehands aankoop ben je het meest trots?

De bovenstaande prentjes, en mijn andere drie oude etsen/gravures. En natuurlijk mijn letterbak! Als kind had ik er altijd eentje aan de muur hangen, gevuld met beeldjes van beestjes en andere kleine rommeltjes. Helaas heb ik die niet meer, maar gelukkig vond ik toen in een kringloopwinkel een hele leuke met schuine vakjes. Niet erg praktisch, wel heel leuk.

Show hier je ‘trots’:

20141022_100549

Dat is ‘m! Gevuld met allerlei random frutseltjes. Het kleine verkleurde papegaaitje en het gele zittende hondje komen ook van een kringloop. De rest? Ik zou het niet weten. Het zijn van die dingetjes die er gewoon altijd al waren. De Eiffeltoren heb ik laatst in Parijs gekocht en gelukkig paste hij precies in het vakje.

Wat was het beste koopje ooit?

20141022_100857

Boeken. Bijna mijn hele leesboekencollectie is tweedehands. Het is echt een sport om boeken te vinden die er nog mooi uit zien en die ook nog goedkoop zijn. Zo ben ik behoorlijk wat boeken tegengekomen die ik al van de bibliotheek kende en graag wilde hebben. Mijn mooiste koopje was toch wel ‘1001 vrouwen’ van historica Els Kloek, een boek dat in de winkel zo’n 40 euro kost en nu nog geen 10. Super!

Wat was je slechtste koop ooit?

Kleding. Heel af en toe wil ik nog wel eens iets mee nemen, maar mijn ervaring is dat ik alles wat ik ooit bij een kringloop gekocht heb ook al gauw weer terug naar een andere kringloop verdween. In de praktijk was het blijkbaar toch niet zo leuk als het leek in de winkel. Maar afgezien van kleding heb ik eigenlijk nooit hele grote miskopen gedaan – en gelukkig maar.

Ook zin om deze tag in te vullen, ga je gang!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De ‘Ik hou van meuk’ tag

  1. Laura zegt:

    Leuk ingevuld! En je letterbak is supergaaf!

  2. Heerlijke tag haha! Wij hadden thuis vroeger een letterbak en oh my ik mis dat ding!

Geef een reactie

