Recensie: De jongen uit het woud

Nadat ik ‘Schaduw van de Tijd’ van Jen Minkman gelezen had, was ik erg benieuwd naar ander werk van haar. Gelukkig kreeg ik op Manuscripta de mogelijkheid ‘De jongen uit het woud’ te bemachtigen.

Alleen de kaft en de titel maakten me al nieuwsgierig, en dat werd nog versterkt door de tekst op de achterkant. Eenmaal begonnen met lezen kon ik niet meer stoppen, vooral na de eerste helft raasde ik er doorheen.

Het verhaal begint rustig, met een mooie opzet van waar het verhaal zich afspeelt en de personages. Julia is een dromerig meisje met een leuke vriendengroep in Salzburg en ze heeft een gezellige familie. Ze heeft al een hele tijd een oogje op een jongen van school, Michael, maar hij ziet haar niet staan. Totdat hij een ongeluk met zijn brommer krijgt, nota bene bij Julia’s lievelingsboom in het bos. Daarna verandert alles.

Intussen gedraagt Julia’s zusje zich ook een beetje vreemd, wat uiteindelijk een schokkende verhaallijn oplevert die ik echt niet had zien aankomen.
Ook de gebeurtenissen tussen Julia en Michael waren verrassend. Ik vond het mooi hoe het verhaal zo opgebouwd was dat ik soms wel een idee had wat er ging gebeuren. Maar als het dan vervolgens ook echt gebeurde, kwam het alsnog als een schok.

Het verhaal heeft een einde vol tranentrekkend, maar hoopvol drama. Ergens zag ik dit einde wel aankomen, maar ik bleef hopen dat het tóch niet zo zou zijn en anders eindigde. Het werd een bijzonder en treurig einde, maar tegelijk wel met hoop voor de toekomst. Verder vond ik de relatie tussen hoofdpersoon Julia en haar kleine zusje erg mooi beschreven, heel levendig en persoonlijk. Ook hoe Julia met haar moeder en oma omgaat, en met haar vriendengroep, was heel warm en mooi om te lezen. Wat ik ook grappig vond, was dat ik best veel van mezelf in het verhaal herkende – zo had Julia precies dezelfde muzieksmaak en hield haar zusje veel van schrijven en fantasy. Al met al vond ik het jammer toen het was afgelopen, ik vond het een heerlijk boek.

~

https://www.goodreads.com/book/show/23162338-de-jongen-uit-het-woud?from_search=true

Op bol. com: http://www.bol.com/nl/p/de-jongen-uit-het-woud/9200000031841102/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

