Tag: Wat als YA echt was…

Een tijdje terug plaatste Joany een leuke challenge: schrijf je eigen biografie, maar dan eentje waarin alles uit Young-Adult boeken ook werkelijkheid kan worden! Al snel namen andere bloggers deze tag over (zoals Emmy en Marijke) en via Ivette kwam hij dan ook bij mij uit. Bedankt Ivette! 🙂

Het zette me meteen flink aan het denken; hoe zou mijn leven eruit zien… als YA echt was?


Als kind was ik verlegen en stil en we verhuisden twee keer. Niets bijzonders, zou je denken, maar niemand kende het mysterie van onze voorouders. Ooit was er contact geweest met Nimmernimmer, een parallel universum waarin sprookjesfiguren leefden. Mijn over-overgrootmoeder was verdwaald en per ongeluk terecht gekomen in een ongelofelijke andere wereld – recht in de armen van een knappe vreemdeling. Sindsdien stroomde het bloed van de zomerelfen door onze aderen. En dat niet alleen: sommigen van ons konden nog steeds moeiteloos overstappen van onze wereld naar de andere. Dat was niet zonder gevaren.

Ik negeerde de vreemde wezens die ons probeerden te bezoeken. Pas toen we ons hadden teruggetrokken in een slaperig dorpje aan zee, leken ze ons met rust te laten. Voortaan creëerde ik zelf mijn eigen werelden en wezens, ik bracht ze op mijn papier tot leven met woorden en tekeningen. In plaats van een middagdutje zat ik liever eindeloos te tekenen en schrijven. Ik groeide op. Mijn lievelingsdier was een uil en zelfs daar bleek meer achter te zitten: rond mijn elfde jaar begon ik steeds meer bezoek van ze te krijgen. Ze brachten brieven. Ik werd uitgenodigd voor Zweinstein, een school voor mensen met magische talenten. Ik was bloednerveus en zag ook niet over welke toverkrachten ik dan beschikte, maar ik ging wel. Op school was ik een buitenbeentje, maar ik genoot van het gezelschap van de uilen en trok me graag terug in de torenkamers. Na een paar jaar begon ik zelfs plezier te krijgen in het ontwikkelen van mijn toverspreuken en het verbeteren van mijn creërende vermogens.

Na mijn studie brak een donkere tijd aan. Een enorme muur was ontstaan rond het dorp waar ik woonde en we konden geen kant meer op. Duistere wezens sloten ons in en op een gegeven moment durfde ik zelfs de deur niet meer uit. Tot ik besefte dat de monsters alleen in mijn eigen hoofd bestonden, en dat zelfs de muur niet massief was. Het was zwarte magie. Met alles wat ik in me had versloeg ik de duistere krachten en stond toen ineens oog in oog met een mythisch wezen dat ik nog herkende uit mijn kindertijd. Het was een elf – maar geen kwaadaardige zoals vroeger.

Een Winterelf. Zijn zwarte haar krulde om zijn gezicht, groene ogen fonkelden onder lange wimpers. Zonder dat we elkaar kenden, voelden we meteen een onverklaarbare band. Met zijn hulp ontwikkelde ik mijn magie en samen bezochten we ook steeds vaker het verborgen rijk. Ineens begreep ik heel goed waarom mijn over-overgrootmoeder hier zo graag wilde blijven – totdat bleek dat ze zwanger was. Ook nu kon ik niet blijven. Ik moest terug naar mijn huis, en mijn Winterelf naar het zijne. Toch hield onze relatie stand; we bezochten elkaar zo vaak we konden.
En ooit, op een dag, zullen we samen zijn en zal ik één worden van zijn magische wereld.


 

Gebruikte boeken:

De Iron Fey-serie van Julie Kagawa
De Harry Potter-serie van J.K. Rowling
Gone – Verlaten van Michael Grant

Ik vond dit met recht een ‘challenge’ om te doen, want ik heb niet bijzonder veel Young Adult boeken gelezen dus het was even graven op zoek naar inspiratie! Verder is dit natuurlijk een fantasie-biografie, maar er zitten af en toe wel stukjes waarheid in.

Nu moet ik twee nieuwe mensen aanwijzen die deze challenge ook mogen doen, maar alle boekenbloggers die ik volg (niet zo veel dus) zijn al eerder getagd. Daarom tag ik nu gewoon iedereen die dit leest en die zin heeft om dit ook eens te proberen! Het is erg leuk, dus ga je gang 🙂

~

picture

(Foto door mijzelf)

 

 

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

