Zwerfboekendag

Stel je voor: je slentert wat rond op het station, wachtend op je trein, en ineens valt je oog op een boek. Het ligt zo maar ergens op een bankje, verlaten, niemand in de buurt. Je pakt het op en ziet er een briefje inzitten, dat uitlegt dat dit een zwerfboek is. Je mag het meenemen!

Dit is het idee van de Zwerfboekendag. Een paar keer per jaar wordt deze dag officieel gehouden en dan mag iedereen een boek de wereld in sturen. Je kiest een boek uit dat je toch al wilde wegdoen, doet er een uitleg bij, en gaat dan op zoek naar een mooi plekje om hem achter te laten. Een park, station, ergens in de stad…het kan overal! Als het maar gevonden kan worden en zo zijn reis kan vervolgen.

20140411_103851_resized

 

Zelf had ik dit fenomeen net op tijd ontdekt om vandaag, 13 april, mee te kunnen doen aan Zwerfboekendag. Ik koos het boek ‘De onschuld’ van Tracy Chevalier. Dit had ik ooit bij een kringloopwinkel gekocht, maar hoewel Chevalier mijn favoriete schrijfster is vond ik dit boek wat minder. Toch lijkt het me een goede keuze voor een zwerfboek; het is zeker de moeite waard om te lezen! Ik plakte de uitleg van de twitterpagina van Zwerfboekendag met wat leuke decotape erin en stopte het boek in mijn rugzak.

Nu nog een goed plekje vinden! Tijdens mijn treinreis hield ik mijn ogen goed open: waar was een rustig plekje waar ik het boek ongezien kon achterlaten, maar waar ik er toch ook zeker van kon zijn dat iemand het zou vinden? Helaas was het in de trein zelf nogal druk, dus uiteindelijk heb ik wat rondgekeken op het station totdat ik het heel onopvallend ergens kon laten liggen. Gelukkig kwam er niemand achter me aan met: “Mevrouw, u vergeet uw boek!”. Nu ben ik heel benieuwd of iemand het boek gevonden heeft, en het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als diegene het dan ook nog gaat lezen.

Kenden jullie Zwerfboekendag? Als je denkt: “Dat klinkt leuk!” dan moet je zeker een keertje meedoen. Het is heel simpel, en wie weet wat voor reis je boek zal gaan maken. In ieder geval kun jij weer een boek uit je collectie opruimen en maak je er een ander blij mee!

20140413_164353_resized

~

https://twitter.com/Zwerfboekendag

 

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Creatief en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Zwerfboekendag

  1. Haah, super vet! Nee, ik heb nog nooit van zwerfboekendag gehoord. Het doet me een beetje denken aan BookCrossing. Maar dit is eigenlijk veel leuker. =) Als ik dit eerder had gezien, had ik ook een boek de wereld in geholpen. Ik volg de handel nu op Twitter. Ze zouden eigenlijk een Facebookpagina moeten hebben. Is veel vetter, kun je veel overzichtelijker al die foto’s zien en zo!

    • Bookcrossing wil ik ook nog eens gaan proberen ja, maar dit leek me wat eenvoudiger zo op de valreep 🙂
      Ik geloof dat je op andere dagen ook wel een zwerfboek de wereld in mag sturen, dat zag ik tenminste wel op hun twitter. Er gebeurt inderdaad helaas niet heel veel op die twitter. Ik had ze wel op facebook gevonden maar dat is geloof ik ook nogal leeg.
      Toch wel een heel leuk idee 😀

      • Haha echt? Wauw, dan moeten ze daar echt wat verandering in aanbrengen. Het idee is awesomer dan Bookcrossing als je het mij vraagt. 🙂

  2. Pingback: Zwerfboekendag | DaniëlleSabine

Geef een reactie

