Boek Blogger Enquête 2013

Boek-blogger-enquete-2013_thumb

Een mooie manier om het nieuwe jaar in te luiden en terug te blikken op het vorige jaar: het invullen van de Boek Blogger Enquête! Deze vond ik op http://www.cravingpages.nl/ en ik heb hem meteen ‘even’ ingevuld. De vragen laten je nadenken over de boeken van het afgelopen jaar, en dat waren er heel wat!

Terugblik:

1. Wat was het beste boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? (Voel je vrij om dit onder te verdelen in genres als je anders moeite hebt met kiezen)

Het mooiste boek vond ik Niemands Bruid van Meg Rosoff. Het is een prachtige historische roman, mijn favoriete genre, en speelt zich af in 19de-eeuws Engeland (één van mijn favoriete periodes). De verhaallijnen zitten geweldig in elkaar.

2. Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar.

Gillespie en ik van Jane Harris. Ik vond haar eerste boek, ‘De Observaties’ echt geweldig. Haar schrijfstijl is heel beeldend en dichtbij, en ze beschrijft de historische context erg goed. Van dit boek had ik dan ook veel verwacht. Helaas viel het me behoorlijk tegen; het verhaal kwam niet op gang en eigenlijk mis ik achteraf alsnog wat nu eigenlijk het punt was.

3. Door welk boek ben je het afgelopen jaar aangenaam verrast?

Erik of het klein insectenboek van Godfried Bomans. Toen ik dit boekje ging lezen in het kader van ‘Nederland Leest’ verwachtte ik er eigenlijk niet veel van. Ik kreeg al weer visioenen van het verplicht lezen van zware, saaie literatuur op de middelbare school. Maar dit was heel anders! Het was een heel grappig verhaal met ook nog eens mooie achterliggende boodschappen.

4. Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden.., welk boek zou je dan kiezen?

Kenau van Tessa de Loo, door de mooie, heldere manier waarop de historische periode wordt beschreven. Ook de personages zijn mooi en sterk.

5. Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?

De Gemma Doyle-trilogie van Libba Bray; een heel sprookjesachtige, griezelige serie over een Engelse kostschool.

6. Welke nieuwe, veelbelovende auteurs heb je het afgelopen jaar ontdekt?

Laini Taylor van ‘Dromendochter’ vind ik zeker een nieuw talent, haar ga ik zeker volgen.

7. Heb je dit jaar nog andere genres verkend?

Ik heb inderdaad geprobeerd ook eens wat anders te lezen dan alleen maar historische romans, familieromans en Young-adults. Ik heb een paar waargebeurde verhalen gelezen over mensen die in het oerwoud geleefd hebben (Sabine Kuegler, Marina Chapman) en ‘Het meisje dat uit het duister kwam’ van Diane en Bernie Lierow.

8. Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?

‘De belevenissen van een muurbloem’ van Stephen Chbosky vond ik erg meeslepend; je maakt alles echt samen mee met de hoofdpersoon en alles is heel direct beschreven. Dat boek kon ik echt niet neerleggen!

9. Welk van de boeken die je dit jaar hebt gelezen heeft de aller mooiste cover?

‘De Uilendoders’ van Karen Maitland vond ik een mooie cover hebben:

De-uilendoders
Ook de covers van de Iron Fey van Julie Kagawa vind ik erg leuk (glitters!).

10.Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Dat is absoluut Karou uit ‘Dromendochter’ van Laini Taylor. Echt een leuke meid; creatief, stoer, blauw haar, tatoeages, en met een wel heel vreemd verleden en vreemde talenten!

11.Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2013?

‘Dromendochter’ van Laini Taylor. Het zit gewoon heel goed in elkaar en de personages zijn prachtig.

12.Welk boek had een scène die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen? (Pas op dat je geen spoilers gebruikt!)

Ik weet dat ik mijn vriend verteld heb over scènes uit ‘Het lied van de grotten’ van Jean M. Auel en uit ‘Sylvia’ van Bryce Courtenay, maar dat was meer omdat ik het nogal dubieuze liefdesscènes vond. Verder klaag ik vaak over scènes – maar echt vertellen uit enthousiasme kan ik me niet herinneren ;P

13.Wat is je favoriete relatie (romantisch, vriendschappelijk, familie, enz) uit de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Ik vond de relatie tussen Laurel en de mysterieuze fluitspeler in ‘De fluitspeler’ van Ron Rash erg bijzonder. Aangezien de man niet kan praten heeft Laurel geen idee van zijn werkelijke verleden, maar ze worden toch verliefd. Hun relatie is erg mooi om te volgen.

14.Wat is het beste boek dat je hebt gelezen op basis van een recensie?

‘Dromendochter’ van Laini Taylor.

15.Welk boek zou je het aller liefst terug willen zin in de bios, en met welke acteurs in de hoofdrollen?

Komt ‘ie weer: ‘Dromendochter’ van Laini Taylor. Maar wie Karou zou moeten spelen? Geen idee! Misschien Emma Watson; ook wel eens leuk om haar in een beetje een ‘duistere’ rol te zien. Of Amanda Seyfried, maar zij is misschien iets te ‘oud’. Of Elizabeth Gillies uit ‘Victorious’.

Boeken en Bloggen

16.Wat is je favoriete boekenblog van 2013?

Oh, dat weet ik eigenlijk niet zo goed! Eigenlijk volg ik nog niet veel blogs en surf ik meestal toevallig overal langs, maar dit zijn er een paar: cravingpages.nl, zonenmaan.blogspot.com, booktraveler.nl, ilsetenhave.wordpress.com

17.Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?

Ik blog nog niet zo lang dus ik heb ook nog niet veel reviews geschreven, maar ik vond ‘Sylvia’ van Bryce Courtenay erg leuk om over te schrijven op mijn blog.

18.Wat is je favoriete boek-gerelateerde ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook zolang het maar met boeken te maken heeft.)

Ik denk het bloggen over boeken zelf, en het lezen van boekenblogs :)! En dat je als bibliotheekmedewerker gratis boeken mag reserveren, mwuhaha.

19.Wat is jouw mooiste boekenblog moment van 2013?

Dat ik eindelijk de knoop doorhakte en begon met bloggen! Dit is dan wel niet alleen een boekenblog, maar het is wel een hoofdonderwerp. Meedoen aan de Leesmarathon en daarover bloggen was denk ik wel één van de mooiste momenten.

20.Heb je meegedaan aan challenges dit jaar? Zo ja; hoe is dat voor je uitgepakt?

Ik heb voor mezelf een 50 books challenge gedaan, en die heb ik gehaald. Verder deed ik mee aan de Leesmarathon van Craving Pages, en dat was echt super leuk! Zo las ik ineens vier boeken in één week. Op de valreep deed ik nog mee aan de Holiday Leesmarathon van Chicklit.nl. Daarvoor las ik drie boeken in minder dan een week. Ik hou echt van leesmarathons, het geeft het lezen echt weer een ‘boost’. 

Vooruitblik

21.Aan welk boek ben je dit jaar niet toegekomen en staat nu boven aan je nog-te-lezen-lijstje voor volgend jaar.

Dat zijn er echt héél veel. Op mijn to-read lijst staan altijd wel meer dan 20, 30 boeken. Een paar waar ik sowieso heel benieuwd naar ben: ‘Hartstocht’ van Aino Trosell, ‘De stomme van Kampen’ van Thea Beckman, ‘Kathelijne van Kenau’ van Lydia Rood, en ‘Het victoriaanse huis’ van John Boyne. Genoeg keus!

22.Naar welk boek, wat uitkomt in 2014, kijk je het meest uit?

Ik weet niet zeker of het in 2014 uitkomt, maar ik ben erg benieuwd naar het vervolg op ‘Dromendochter’. En, ook dat weet ik niet zeker, ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar de nieuwe Dark Romance bundel van Young-adults.nl, waarin mijn verhaal ‘Droomliefde’ ook in mag staan.

23.Wat hoop je in 2014 te bereiken met lezen/bloggen?

Ik hoop weer een boel goede, mooie boeken te ontdekken en met mijn blogs misschien andere mensen te inspireren het boek ook te lezen. Verder vind ik het schrijven voor mijn blog gewoon hartstikke leuk om te doen en ik hoop er dan ook in 2014 nog veel plezier uit te halen 😉

24.Naar welke boeken-evenementen van 2014 kijk je het meest uit?

Ik ben eigenlijk nog nooit echt naar boeken-evenementen geweest – maar leuke boekenmarkten en stands op festivals zijn altijd leuk, en die zijn er ook vast weer in 2014 🙂

25.Doe je dit jaar mee aan een lees-challenge? Zo ja; welke?

Ik ga voor mezelf weer proberen 50 boeken te lezen, en daarnaast zal ik wat meer rondkijken naar andere challenges. Als er weer een Nederlandse Leesmarathon is, doe ik daar zeker weer aan mee. 

~

http://www.cravingpages.nl/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Boek Blogger Enquête 2013

  1. Inge zegt:

    Hoi Daniëlle, dit jaar organiseer ik de uitdaging Ik lees Nederlands! Doe je ook mee? Je kunt hier alle informatie vinden:

    http://www.ingeleest.nl/ik-lees-nederlands/

  2. Pingback: Boekblogger Enquête 2014 | DaniëlleSabine

Geef een reactie

