Meesterwerken – Het kunstveilingspel

Voor 0,75 cent bij de kringloopwinkel en dan ook nog met kerstkorting; dit bordspel uit 1971 kreeg ik bijna voor niets! Toen ik het zag liggen wist ik meteen dat ik het mee moest nemen, want hoe gaaf is dat: een bordspel waarin je een kunstveiling naspeelt?!

Het idee van het spel is simpel; je gooit met de dobbelstenen en loopt het aantal ogen. Dan voer je de actie op het vakje uit; dat kan zijn dat er een veiling komt waarbij iedereen mag bieden, maar ook dat alleen jij de optie krijgt een werk te kopen of dat er geveild wordt uit het privébezit van één van de spelers. Verder zijn er ook erfenissen en bonussen van de bank, die je helpen je collectie te vergroten.

IMAG0984

Er is echter één probleem: je weet van te voren niet hoeveel het schilderij waarop je biedt waard is. Dat wordt dus gokken. Pas als jij het hoogste bod hebt gedaan en je de eigenaar van het schilderij bent, wordt er een waardekaart aan het kunstwerk gekoppeld. Dit mag alleen jij zelf zien, en dat maakt het dus nog spannender. De waarde blijft geheim.

De winnaar is uiteindelijk degene met de duurste collectie en het meeste geld. Dan komt er dus naar voren wie er goede aankopen gedaan heeft, en wie er miljoenen heeft verloren op de veiling (die Van Gogh bleek toch een vervalsing te zijn…).

IMAG0986

Aan het eind van het spel bezat ik toch een aardige verzameling! Een echte De Hooch, Rubens en Rembrandt mogen natuurlijk niet ontbreken in mijn collectie. Alleen wel een verrassing dat die Thomas Gainsborough meer waard was dan een echte Rembrandt, en dat een mooi werk van Degas maar f750.000 vertegenwoordigde… 

Een erg leuk spel, en ook heel afwisselend; door de losse waardekaarten heeft een schilderij elke keer dat je speelt weer een andere waarde. Wat in de beschrijving van het spel gezegd word is zeker waar: je zit echt midden in de opwindende atmosfeer van een internationale kunstveiling!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo, Kunst en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Meesterwerken – Het kunstveilingspel

  1. Lieke zegt:

    Klink leuk 😀 Grappig dat het nog in guldens is ook haha :p

  2. Trea zegt:

    In de jaren 70 speelde ik dit spel eindeloos met mijn vriendinnetjes, zó leuk!

  3. Nicoline Emck zegt:

    Ook ik speelde het eindeloos met mijn 5 zussen. Ik zou het graag weer aanschaffen. Tips zijn welkom.

Geef een reactie

