NaNoWriMo

Shield-Nano-Side-Blue-Brown-RGB-HiRes

 

Het is weer november, en voor sommige mensen is dat een heel bijzondere maand: november staat namelijk ook wel bekend als National Novel Writing Month. Als iemand die gek is op boeken en schrijven, moest ik daar natuurlijk wel aan mee doen!

Sinds 1999 word iedereen opgeroepen om mee te doen en te proberen om 50.000 woorden in deze maand te schrijven. Dat lijkt veel, en dat is het ook absoluut, maar dat komt neer op ongeveer 1600 woorden per dag. Dat is te doen. Tijdens deze maand verschijnen er regelmatig leuke tips en peptalks op de website van NaNoWriMo, die de deelnemers door deze moeilijke maand heen helpen. Het is ook niet niks; een boek schrijven in 30 dagen!

Gelukkig maakt NaNoWriMo er een feestje van. Er zijn forums, filmpjes, leuke artikelen en je krijgt updates in je mailbox zodat je van alles op de hoogte blijft. En ondertussen gaat iedereen er tegenaan, elke dag met nieuwe hoop en moed: dat boek zal er komen! Aan het eind van de maand zijn er allerlei beloningen voor de winnaars, mensen die de 50.000 woorden gehaald hebben, maar het leukste vind ik toch wel dat je een gratis proefexemplaar van je eigen roman krijgt. Dit verschilt per jaar, maar dit jaar biedt CreateSpace de winnaars zelfs 2 gratis exemplaren aan. En daar doe ik het voor! Er is niets mooier dan je eigen werk in handen te kunnen houden – dat is echt een geweldig gevoel. (Voor meer informatie: http://nanowrimo.org/sponsor-offers)

Het is dit jaar de vierde keer dat ik mee doe. De eerste keer, in 2010, schreef ik een historische roman. In 2011 werd het een eerste deel van een fantasy-trilogie, en in 2012 een roman met twee verhaallijnen die zich afwisselend in het heden en de negentiende eeuw afspeelden.
En dit jaar? Het is nog maar dag 11, maar ik had de hele verhaallijn al in oktober uitgestippeld. Eigenlijk ligt alles al vast; ik schrijf namelijk een waargebeurd historisch verhaal. Daar komt behoorlijk wat research bij kijken en dat geeft soms behoorlijk wat vertraging, maar tegelijkertijd wil ik dat het zo historisch correct mogelijk is.

ZelfportretJudithLeyster

Judith Leyster, Zelfportret, 1630

Ik schrijf deze maand over de 17e-eeuwse vrouwelijke schilder Judith Leyster uit Haarlem. Het is uitzonderlijk dat in die tijd een vrouw het tot lid van het gilde schopte, en daarom spreekt het me zo aan. Judith werkte tussen kunstenaars zoals Frans Hals en had zelf ook een bloeiende carrière, tot ze met een schilder trouwde. Daarna zal ze vooral bezig zijn geweest met het huishouden en misschien hielp ze mee in de werkplaats van haar man. Het levensverhaal van Judith is niet erg bekend, en er zijn dan ook veel lege vlakken die ik (gelukkig!) met wat fantasie mag invullen. De rest, alle vastliggende data, familiebanden, huizen en woonplaatsen verwerk ik zo goed ik kan in het verhaal.
In één maand zal dit niet allemaal perfect zijn, maar dat hoeft ook niet bij NaNoWriMo. Het gaat erom dat je het verhaal op papier krijgt, alle ideeën eruit gooit, en nu eindelijk eens die eerste versie af krijgt.

Daarna kan het redigeren beginnen.

~

http://www.nanowrimo.org

http://nanowrimo.org/sponsor-offers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Judith_Leyster

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo, Boeken en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op NaNoWriMo

  1. V.U.S.S. zegt:

    Ooooh nee, we zitten al op de helft van de maand en ik lees nu pas voor het eerst over NaNoWriMo!!! Dit is precies wat ik nodig heb; geen idee waar ik de tijd vandaan haal maar goed. Te gek dat ik er nu – dankzij jou – wel van op de hoogte ben. Enne ik heb wel ideeen voor 3 boeken dus eentje kan er wel tot november 2014 wachten…schrijf ik die andere twee gewoon tot die tijd….(yeah right)

    • Mooi dat ik je toch kennis heb kunnen laten maken met NaNoWriMo, alleen wel jammer dat het al halverwege de maand is! Heel leuk dat je zo veel ideetjes hebt, die kun je inderdaad zeker volgend jaar gebruiken 😀

Geef een reactie

