Postcrossing 9 september

IMAG0400

Ik doe nu al een tijdje aan Postcrossing: het versturen van leuke ansichtkaartjes naar willekeurige mensen van over de hele wereld. Meestal verstuur ik er maar één of twee tegelijk, en wacht ik dan weer een tijdje tot ik weer een volgend adres opvraag.
Deze keer had ik er meteen drie opgevraagd; ik had al een tijdje geen kaartjes meer verstuurd dus ik vond dat het wel mocht. Ik vind het altijd spannend om op dat knopje van ‘send a postcard’ te klikken; wie o wie zal ik een kaartje mogen sturen? Gelukkig zijn het meestal leuke mensen, met lijstjes waarin ze hun voorkeuren voor kaarten beschrijven of een leuk verhaaltje bij hun profiel.

Het eerste kaartje dat ik verstuurde ging naar een vrouw in Duitsland. Ze is dol op reizen en verschillende culturen. Het liefst wilde ze een kaartje van je woonplaats of een andere plaats in je land die speciaal voor je is. Ik heb gekozen voor een mooi plaatje van een Amsterdamse gracht in de sneeuw. Mijn eigen woonplaats vind ik gewoon niet mooi en is ook niet speciaal voor me (eigenlijk best gek, maar ik heb gewoon veel meer met historische steden dan met nieuwbouwdorpen). Amsterdam; die grachten, de musea, de geschiedenis – ik heb beschreven wat de stad voor me betekent en hopelijk is deze vrouw uit Aachen blij met haar kaartje!

Het tweede adres dat ik opvroeg was in Belarus, oftewel Wit-Rusland. Ik moet altijd even goed kijken of dat nu onder Europa valt (in verband met de postzegels) maar dat is dus wel zo. Dit meisje was niet zo goed in Engels, maar ze had wel Duits op school gehad. Met wat woordenboeken erbij heb ik dit kaartje dus in het Duits geschreven. Omdat deze Postcrosser speciaal vermeldde dat ze graag een paar woordjes uit jouw eigen taal leerde, heb ik voor een kaart met het leesplankje gekozen. Deze komt uit een kringloopwinkel en ik vind hem erg leuk! Het was nog een behoorlijke uitdaging om in het Duits uit te leggen wat een leesplankje is (Lesen Bord?). Waarschijnlijk heb ik het verkeerd gedaan, maar ze komt er vast wel uit. Ook het uitleggen van het woord ‘kees’ was nogal ongemakkelijk; het is een naam, ‘oder ein Hund’.

Ik hou van kaartjes versturen naar verre werelddelen. Daarom was ik ook heel blij toen mijn derde ansichtkaartje naar China mocht gaan! Dit meisje had een heel leuk lijstje met voorkeuren, en uiteindelijk heb ik een geweldige kaart van Nunspeetse klederdracht gekozen. Deze had ik al een tijdje liggen maar dit was een mooie kans om hem te versturen. Ze vroeg namelijk om kaartjes met traditionele klederdrachten. Ik heb wel even uitgelegd dat de meeste mensen in Nunspeet zich tegenwoordig niet meer zo kleden (goed, behalve op feesten en markten misschien)! Verder had deze Chinese Postcrosser nog een leuk verzoek: versier je kaart! Nu doe ik dat eigenlijk altijd al. Ik heb een hele verzameling stickers dus meestal zoek ik daar wel iets toepasselijks uit. Dit keer waren dat vlinders, dus ik kon me lekker uitleven met vlinderstickers en stempels.

In totaal heb ik nu 16 kaarten verstuurd, waarvan er helaas 2 niet aangekomen zijn. Ik ben benieuwd hoe lang deze drie erover doen, en natuurlijk wat de ontvangers ervan vinden!

http://www.postcrossing.com/

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo, Creatief en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

