Leesmarathon ~ Eindeloze verte. De roos van de strijd

eindeloze-verte-de-roos-van-de-strijdlibba-bray-9789048808168-4-1-image

In sneltreinvaart 448 pagina’s lezen. Dat doe ik normaal niet zo gauw, maar nu is het natuurlijk anders. Deze week is de leesmarathon! En zoals het een echte marathon betaamt is deze ook behoorlijk vermoeiend! Op sommige momenten was het erg zwaar om niet het boek dicht te klappen en iets anders te gaan doen. Uren achter elkaar lezen is iets dat ik niet gauw doe. Ik lees altijd met pauzes. Af en toe een uurtje. Dat geeft me wat ruimte om het verhaal tot me door te laten dringen, en er nog wat verder over na te denken.

Zeker met zulke zware (letterlijk en figuurlijk!) boeken als het werk van Libba Bray heb ik altijd even tijd nodig om alles te laten bezinken. Dat kon nu niet. Ik heb het in iets meer dan 1 dag doorgeworsteld en had na een tijdje echt het gevoel dat m’n hoofd ging ontploffen. Al die karakters, al die verhaallijnen, al die raadsels! Geweldig, normaal gesproken, maar nu was het bijna teveel van het goede. Zulke magische, aangrijpende verhalen als deze gaan blijkbaar niet zo goed samen met tijdsdruk.

Toch vond ik dit laatste deel van de Gemma Doyle-trilogie prachtig. Juist doordat het zo ontzettend goed in elkaar zit en zo mooi geschreven is, had ik er graag wat langer van genoten. Gelukkig lukte dat nu ook nog aardig, al haalde dat “doorlezen, doorlezen!” wel een beetje de lol eraf. De ontknoping was spannend en vol onverwachte gebeurtenissen, waardoor ik op het eind toch wel met ingehouden adem zat te lezen en gelukkig weer vergat dat ik met een marathon bezig was. De victoriaanse kostschool, de relaties tussen de meisjes, de geheimzinnige magische krachten… Deze boeken combineren bij wijze van spreken Mean Girls met Harry Potter, Jane Austen en Alice in Wonderland en voegen daar nog behoorlijk wat sprookjes, magie en lugubere details aan toe. Het is een oogverblindende, griezelige en vooral geweldig goed geconstrueerde wereld die Bray hier tevoorschijn weet te toveren.
Een wereld waarin je je vanaf het allereerste moment in verliest.

Meteen na het eerste boek was ik er al aan verslingerd, en nu – na het laatste boek – weet ik het zeker: ik ben fan!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

