Leesmarathon – Extase

Het eerste boek dat ik deze leesmarathon heb uitgelezen is Extase van Lauren Kate. Het is het vierde en laatste deel uit de Fallen-serie; een duistere Young Adult romance tussen een gewoon meisje en een gevallen engel.

Een jaar geleden ben ik in deel 1 begonnen. Aan mijn recensie te zien was ik daar niet al te enthousiast over; ik gaf het een mager zesje en begon mijn samenvatting met “Tienermeisje Luce moet naar een internaat dat vol zit met criminele emo’s en gothics”.Over deel 2 was ik iets positiever, al vond ik de verhaallijnen nogal oppervlakkig en verwarrend. Daarna las ik deel 3,5 – een soort tussenverhaal tussen deel 3 en 4, maar op dat moment was deel 3 hier nog niet beschikbaar. Dit boekje vond ik echter helemaal niks; ik gaf het een 5,4 en noemde het een “slap verhaal over Valentijnsdag in een Engels middeleeuws dorpje”. Toen ik deel 3 eindelijk via een andere bibliotheek te pakken kreeg, was ik hoopvol. Misschien wordt het nu echt leuk? Het verhaal boeide me en ik wilde hoe dan ook verder lezen. Maar nee. In dit deel, Passie, sprong Luce van het ene vorige leven naar het andere, om steeds weer tot de conclusie te komen dat ze o zo verliefd is op die mysterieuze Daniël en dat ze kort na hun eerste kus sterft. “Wel leuk die vorige levens in verschillende tijden, maar vreselijk oppervlakkig”, zo eindigde mijn recensie. Toch kwam er aan het eind wat spanning in, en dat zette zich door in deel 4.

Deel 4, Extase. Toch gek hoe ik na al die negatieve recensies toch door wilde lezen. Ik moest gewoon weten hoe het afliep met Luce en Daniël, en of er nog eens iets boeiends ging gebeuren. Iets dat alles ineens duidelijk maakte.

En dat gebeurde. Luce ontdekt veel over zichzelf in dit deel en daardoor krijgt het verhaal ook eindelijk veel meer diepgang. Hoewel het verhaal nog steeds vol zat met cliché’s en tegenstrijdigheden, kon ik er nu beter in komen. Het verhaal pakte me meer. Op het eind pinkte ik zelfs bijna een traantje weg (bijna, dan). De onverwachte ontknoping had ik echt niet zien aankomen. Dat Luce speciaal was wist ik, maar dat ze net als haar vrienden ook een engel bleek te zijn had ik nooit verwacht. Jammer genoeg kon ze er niet lang van genieten; de vloek was nog niet voorbij. En omdat Daniël en Luce weer geen keuze tussen hemel of hel wilden maken, maar voor de liefde kozen (o zo romantisch maar gewoon hartstikke stom en koppig, ik bedoel, de hele wereld stond op het spel en zij liggen weer dwars), moesten ze alles opgeven. Geen engelenavonturen meer voor hen. Ze zouden nu als stervelingen geboren worden en eindelijk normaal samen kunnen zijn.

Dat vond ik wel een mooie oplossing, maar het was toch jammer dat ze zich niets meer van alles konden herinneren. Toch hadden ze, zodra ze elkaar weer ontmoetten in hun nieuwe leven, meteen het gevoel alsof ze elkaar eerder gekend hadden…

Achteraf ben ik blij dat ik ondanks alles deze serie een kans heb gegeven en door heb gelezen. Dit laatste deel vond ik erg goed, in mijn recensieboekje staat zelfs een 7,8 genoteerd en dat is voor mijn doen erg positief.

Nu is het tijd voor het volgende boek; het laatste deel van de Gemma Doyle trilogie van Libba Bray. Eens kijken hoe dat verhaal eindigt en of ik daar net zo enthousiast over kan zijn!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Leesmarathon – Extase

  1. Ashley zegt:

    Ik heb alleen de eerste twee delen gelezen, maar ik wil echt heel graag de volgende delen lezen.
    Zelf vind ik het wel goede boeken, ondanks de chilce’s.
    Leuk om zo’n totale recencie te lezen!
    Liefs, Ash

  2. Aah, dus je hebt de serie uit! =D Ik ben het met je eens dat deel vier wat meer spanning bevat (al heb ik dat één ster gegeven…). Dat van die engel had ik evenmin verwacht en eigenlijk vond ik deel drie ook een stuk beter dan de andere boeken. Wist je trouwens dat er weer een nieuw boek vertaald is van haar? “The Betrayal of Natalie Hargrove” heet het. Zou jij die lezen?

    • Ilsje 😀 Ik weet niet of ik dat boek zou lezen… Waarschijnlijk wel, als ik het toevallig in mijn handen krijg bij de bieb. Er is toch “iets” aan haar boeken dat me aantrekt, heel vreemd.

Geef een reactie

