Book review: Thuis in Europa

Dit keer geen review van een roman, maar van een wetenschappelijk boek: “Thuis in Europa. Wonen, eten en kleden in Europa van 1500 tot 1800” door Raffaella Sarti. Voor mijn studie las ik natuurlijk regelmatig boeken over onderwerpen die met geschiedenis en kunst te maken hadden. Nu ik afgestudeerd ben wil ik dat graag blijven doen, uit interesse en om mijn kennis op peil te houden. Het onderwerp van dit boek, het dagelijks leven, heeft me altijd al geboeid. In elke historische periode – maar vooral in de middeleeuwen, omdat dat mijn favoriete tijdperk is. Zodra ik dit boek gevonden had in de bibliotheekcatalogus moest ik hem meteen aanvragen!

Ik heb dit onderzoek met veel plezier gelezen. Sarti heeft een levendige, duidelijke schrijfstijl en verweeft feiten met korte verhalende stukjes waarin ze fantaseert over hoe het geweest zal zijn in die tijd. Daardoor leest dit boek erg makkelijk weg en is het niet pure droge wetenschap.
Het bestaat uit 6 grote hoofdstukken. In het eerste wordt ingegaan op het huis en de familie. Hier komt aan bod hoe de huizen waren ingedeeld en hoe families waren samengesteld. Ons huidige idee van een gezin blijkt heel anders te zijn van dat in de middeleeuwen: daar vielen inwonende bedienden ook onder ‘familie’, en woonden naast ouders en kinderen ook vaak verdere familie bij elkaar (zoals grootouders en ooms en tantes). In dit hoofdstuk wordt verder nog ingegaan op godsdienst en de armenzorg.
Hoofdstuk 2 en 3 gaan verder op de samenstelling van families. Meestal hadden mensen ook geen keus: ze hadden geen geld om na hun huwelijk een eigen huis te kopen en moesten zo dus wel thuis blijven wonen. Later begon de huwelijksleeftijd te verschuiven, omdat men eerst wat eigen bezit wilde opbouwen. In hoofdstuk 4 worden verschillende woningen behandeld, en het verschil tussen arm en rijk. Ook interessante details zoals het gebruik van vuur, bedden, meubilair en keukengerei komen aan bod. In het hoofdstuk over eten, nummer 5, komen tafelmanieren en de verschillende maaltijden langs. Het laatste hoofdstuk, over kleding, vond ik zelf erg interessant. De verschillende stoffen en kleuren, de betekenissen die aan bepaalde kledingstukken werden gehecht, en de persoonlijke hygiëne waren erg boeiend beschreven. Over ondergoed en in bad gaan bestonden compleet andere opvattingen dan tegenwoordig: men was ‘bang’ voor water (ziektes) en hield zichzelf liever schoon door regelmatig schone kleding aan te trekken. Dat niet iedereen zich dit in de praktijk kon veroorloven, is duidelijk. Ook konden arme mensen zich vaak niet meerdere kledingstukken veroorloven en waren zo dus gedwongen in smerige omstandigheden te leven.

Door de grondige analyse van dagboeken, inventarissen en andere verslagen uit die tijd ontstaat er een levendig beeld. Dergelijke onderzoeken vind ik altijd bijzonder interessant, omdat ze me het gevoel geven een stukje dichter bij het verleden te komen – en het iets beter te begrijpen. Hoewel we ons nooit helemaal kunnen beseffen hoe men toen leefde, kunnen we op deze manier wel in de buurt komen. En met dit boek helpt Sarti ons een heel eind op weg.

~

Recensie op NRCboeken: http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/allemaal-in-%C3%A9%C3%A9n-bed

Dit boek op bol.com: http://www.bol.com/nl/p/thuis-in-europa/1001004001465425/