Currently Reading ~ eind mei 2013

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik vind het altijd erg leuk om bij andere bloggers te zien welke boeken zij lezen; vaak zit er wel iets leuks tussen wat ik weer op mijn eigen to-read lijstje kan zetten. Nu dus een update over wat er op mijn  ‘currently reading’ plankje staat!

Het zijn zes boeken, maar ik ben (gelukkig!) niet in allemaal tegelijk bezig. Op dit moment lees ik “Verf van rode rozen” van Barbara Ewing, over een 18de-eeuws meisje dat ervan droomt kunstenares te worden maar dat niet kan waarmaken omdat in haar maatschappij alleen mannen schilderen.
Daarnaast op de plank: “De IJzerkoningin” van Julie Kagawa. Vorig jaar zomer las ik het eerste deel van deze serie en ik was meteen verkocht. Het zit zo vol fantasie en magie, de personages zijn goed uitgewerkt en de verhaallijnen zijn kloppend en ontzettend spannend. In dit deel komt de liefde tussen hoofdpersoon Meghan en de Winterprins Ash echt tot bloei, en dat is leuk om te lezen. Maar daarnaast dient het avontuur zich weer aan; ze moeten de valse IJzerkoning gaan verslaan…
Verder ben ik ook bezig in een luisterboek, “Zoals dat gaat met wonderen”, een verkorte versie van de dagboeknotities van 2000-2007 van Arthur Japin. Ik hou erg van zijn schrijfstijl, het is beheerst maar toch heel levendig. Bij dit luisterboek wordt dat nog versterkt door zijn kalme, bezielde manier van spreken. Hij weet je echt te boeien. Dat merkte ik ook toen ik vorig jaar een lezing van hem bezocht. Bij een luisterboek verveel ik me wel altijd al gauw; je kunt natuurlijk niet veel doen terwijl je zit te luisteren.

Zodra ik er weer eentje uit heb, begin ik in deel twee van de Gemma Doyle-serie van Libba Bray. Toen ik deel één uit had, wist ik meteen dat ik zo snel mogelijk verder wilde gaan in deze serie. De 19de-eeuwse kostschool in combinatie met duistere, magische praktijken en de onderlinge relaties tussen de meisjes maken deze serie voor mij echt verslavend. En daar staat ‘ie dus, te wachten, deel twee!
Daar weer naast staat “Dochter van de jungle” van Sabine Kuegler. Dit boek heb ik jaren terug al een keer gelezen, maar ik vond het erg goed en ik ga het dus herlezen. Het is het waargebeurde verhaal van Sabine, die als kind met haar ouders naar West-Papoea verhuisde om daar de samenleving te bestuderen. Ze groeit op temidden van de Fayu, een stam die nog leeft zoals in de Steentijd. Ze voelt zich er thuis, maar op haar zeventiende wordt ze naar een internaat gestuurd om meer te leren over de ‘beschaafde’ wereld. Ik ben benieuwd!

De twee kleine boekjes helemaal links op de plank zijn geen leesboeken, meer voor ‘tussendoor’. “Zelf schrijver worden” heb ik van Ilse (http://ilsetenhave.wordpress.com/); er staan hele bruikbare tips in om je schrijfstijl te verbeteren. Af en toe blader ik het door. Een leuke tip vond ik wel: geef je personage een blog, die je bijhoudt. Zo leer je diegene echt goed kennen en ontdek je misschien wel nieuwe dingen.
“The Secret” van Rhonda Byrne is een spiritueel hulpboek, en behoorlijk zweverig. Nu en dan verdiep ik me graag in zweverige dingen. Meestal geloof ik er niet in, het is puur uit interesse. The Secret bespreekt de effecten van de Wet van aantrekkingskracht; in het kort komt het erop neer dat je zelf de “power” bezit om al je wensen te realiseren. Als je er maar hard genoeg vanuit gaat dat jij die droombaan al hebt, komt hij vanzelf op je pad. Dat is misschien een beetje vergezocht, maar het idee van “het gelijke trekt het gelijke aan” klinkt op zich logisch; als je zelf positief in het leven staat, komen er ook meer positieve dingen op je af.

Het kleine glazen potje met de gekleurde papiertjes is mijn To Read Jar, een leuk idee dat ik tegenkwam op Craving Pages: http://www.cravingpages.nl/2013/04/29/diyproject-tbr-jar/#more-4094. Ik had een behoorlijk lange lijst met boeken die ik nog eens wil lezen en ik kon nooit goed kiezen welke er nu aan de beurt was. Een mooie oplossing is dus: elk boek op een papiertje schrijven, en een lootje uit het potje trekken als je in een nieuw boek wil beginnen. Zo heb ik nu dus “Verf van rode rozen” eruit getrokken.
Ik kan nu al niet wachten tot ik weer een nieuw briefje eruit mag halen; welk boek zal het zijn?

Maar eerst maar eens deze stapel boeken wegwerken; daarna lezen we wel weer verder.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Currently Reading ~ eind mei 2013

  1. joanydvv zegt:

    Wat een leuk TBR potje heb je gemaakt. Erg vrolijk papier heb je gebruikt 🙂

  2. Lieke zegt:

    Ik moet de IJzerkoningin ook nog steeds lezen, nja, de IJzerprinses ook nog steeds, hehe (A)
    Leuk To Read potje heb je gemaakt trouwens 😀

  3. HansDeZwans zegt:

    Een leuk idee dat potje.

  4. Joanne zegt:

    Ah, de IJzerkoningin! Ben nu bezig in de IJzerkoning, erg leuke serie!

Geef een reactie

