CreaTip: Krijt en gesso

Ik hou van creatief bezig zijn. Lekker knutselen, met papier, verf, stickers. In de serie “CreaTip” wil ik leuke ideetjes met jullie delen die met knutselen te maken hebben. Voor deze keer heb je nodig:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

*Gesso (hiermee kun je een basislaag maken voor je gaat schilderen, alleen gebruiken we het hier anders). *Vetkrijtjes *Een brede kwast *Iets waar je dunne lijntjes mee kunt trekken, dus een stokje of de achterkant van een penseel *En een paar zakdoekjes om eventuele rommel mee op te ruimen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu ga je het hele papier vullen met krijt. Het maakt niet uit in welke vorm, het gaat er om dat er veel verschillende kleuren gebruikt worden en dat het goed dekkend is. Vervolgens ga je dit helemaal bedekken met een dikke laag gesso. Spreid het uit met je kwast, tot het de hele pagina bedekt en het krijt niet meer zichtbaar is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu ga je met het puntige voorwerp in de gesso tekenen. Je kunt van te voren iets bedenken, maar ik ‘doodle’ graag gewoon wat. Zoals je ziet, worden dan de onderliggende krijtkleuren weer zichtbaar. Door het trekken van lijnen haal je wat van de gesso van het papier af. Dit kun je aan een doekje afvegen. Als je een foutje maakt, spreid je de gesso gewoon weer uit met je kwast en heb je weer een schone lei.

Ben je helemaal tevreden, dan kun je je werk laten drogen. Zoals je hieronder ziet wordt de gesso wel iets meer doorschijnend, waardoor de onderliggende kleuren weer wat zichtbaarder worden. Wil je dit niet, dan moet je een dikkere laag gesso gebruiken.

Zelf vind ik dit een erg leuke manier om snel iets op papier te zetten, en bovendien maakt het niet uit als je fouten maakt. Het is heel flexibel en ook altijd een verrassing wat voor kleuren er naar boven komen in je tekening. Leuk om te gebruiken in bijvoorbeeld je Wreck This Journal, een art journal, of gewoon als tekening.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

~

Filmpje over deze techniek:

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Creatief en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op CreaTip: Krijt en gesso

  1. Lieke zegt:

    Woah gaaf gedaan zeg!
    Moet je wel goed van te voren in je hoofd hebben wat je wilt ‘tekenen’ 😀
    Of zoals jou gewoon doodles maken :3

  2. Wauw, Daan! Wat vet zeg! Het lijkt wel smeerkaas, dat gesso! Kende het goedje helemaal niet. Ik denk dat ik dit aan mam ga laten zien. Wedden dat ze dan helemaal lyrisch wordt?! Heb ik trouwens al verteld dat zij ook kunstlessen volgt tegenwoordig? Ghiehie. Maar serieus, dit kan ik zelfs nog meenemen naar school! Ik denk dat de kinderen het wel vet zouden vinden! Alleen is de vraag dus waar ik dat gesso vandaan ga toveren. Is dat in random hobbywinkels te verkrijgen?!

    • Hey Ils 🙂 Mijn gesso komt gewoon van de Xenos. Waarschijnlijk hebben ze het ook wel bij de Action. Het wordt normaal gebruikt om het oppervlak waarop je wilt schilderen meer ‘pakkend’ te maken, dus dat de verf beter blijft zitten. Leuk dat je moeder ook kunstlessen volgt! Ik wist wel dat ze wel eens schilderde, omdat je spullen van haar leende voor je WTJ :3

      • O ja, natuurlijk wist je dat dan inderdaad! Maar echt, bij de Xenos gewoon?! Dat is best cheap daar, moet gewoon te arrangeren zijn met m’n stagebegeleider. Ik heb het er vandaag met hem over gehad, en hij is er best enthousiast over! Tsjakka, al één idee voor een activiteit! En weet je wat nou leuk is? Ik laat de kinderen iets lente gerelateerds maken in de gesso. Dan kunnen de werkjes opgehangen worden in de overblijfruimte. Heb ik twee vliegen in één klap, want dat is namelijk ook nog een stageopdracht! =D

Geef een reactie

