Postcrossing ~ eerste 5 kaartjes

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Een paar maanden geleden hoorde ik voor het eerst van Postcrossing. Via deze website versturen mensen van over de hele wereld elkaar ansichtkaartjes. Dit gebeurt willekeurig en zo is het altijd een verrassing wat er op je deurmat valt. Mijn interesse was meteen gewekt!

Ik maakte een profiel aan. Daarin zet je je adres, maar dit is voor niemand zichtbaar. Alleen als iemand jou toegewezen krijgt om een kaart naar te sturen, krijgt die jouw gegevens te zien. Verder kun je in je profiel iets over jezelf vertellen; zo weet degene die jou iets stuurt een beetje met wie hij te maken heeft. Ook mag je neerzetten welke kaartjes je leuk zou vinden om te krijgen. Zo heb ik er bijvoorbeeld bij vermeld dat ik gek ben op uilen, boeken en kunst. Het is niet de bedoeling dat je mensen dwingt je zulke kaarten te sturen; het is slechts een suggestie. Vaak vinden mensen het leuk om daar rekening mee te houden als ze een kaartje voor je uitzoeken.

Inmiddels heb ik alweer mijn eerste vijf Postcrossing kaartjes ontvangen (zie afb. hierboven). Ik had ze eerst aan mijn muur gehangen, maar nu heb ik een multomap met speciale insteekhoezen waar ik ze in bewaar. Ik kan er echt heel lang naar kijken. Het eerste kaartje kwam uit Finland en heeft een plaatje van de Finse cartoon Moomin.  Daarna kreeg ik er een met een prachtige Middeleeuwse illuminatie, uit Duitsland. Verder een uil uit Belarus, een zelf-gefotografeerd winterlandschap uit Duitsland, en een schattige kaart met zwaluwen uit China. Vooral die laatste vind ik zo tof! De afzender, een Chinese studente, vertelde dat de bloemen peony flowers heten en traditioneel symbool staan voor rijkdom en eer.

De verhaaltjes die mensen achterop schrijven gaan meestal over hun leven of het weer. Op die manier krijg je steeds een kijkje in een ander deel van de wereld. Drie van mijn vijf afzenders schrijven dat ze kleine kinderen hebben, en dat ze graag met ze spelen of buiten van de eerste lentezon hebben genoten. Iemand raadde me een boek aan, een ander leerde me een Fins zinnetje.

Verder vind ik het ook altijd leuk om naar de postzegels te kijken; je krijgt natuurlijk hele bijzondere, uit verre landen waar je anders nooit post uit zou krijgen.

De website van Postcrossing is heel simpel. Als je een kaart wil versturen, vraag je een adres aan. Je krijgt dan het profiel van diegene te zien. Als je wilt, kun je daar rekening mee houden bij je kaartkeuze. Nu krijg je ook een speciale code, de Postcard-ID. Deze moet je op de kaart vermelden. De ontvanger kan deze code dan op de site invullen, en zo wordt geregistreerd dat je kaart goed is aangekomen. Nu kom je zelf in de ‘rij’ te staan om een kaartje te ontvangen, en kan iemand anders dus jouw adres toegewezen krijgen. Het gaat dus niet één op één, van ‘ik stuur jou een kaart, en jij mij’. Het gaat willekeurig.

De meeste kaarten die ik verstuurd heb, deden er vijf dagen over om hun bestemming te bereiken (Duitsland en Amerika). Mijn allereerste kaartje ging echter naar Rusland, en die is nu al 34 dagen onderweg. Dus, duimen maar dat hij toch nog een keertje aan zal komen – het zou toch zonde zijn als hij ergens verloren gaat!

~

Postcrossing: http://www.postcrossing.com/

Mijn profiel: http://www.postcrossing.com/user/DanielleSabine

Mijn ontvangen kaartjes: http://www.postcrossing.com/user/DanielleSabine/gallery

 

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

