Review: Hanna in de Tijd van de Tulpen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik ben een groot bewonderaar van de schilders uit de Gouden Eeuw, en dan in het bijzonder van Vermeer, Dou, de Hooch en Ter Borch. Toen ik dit prentenboek in de bibliotheek voorbij zag komen, kon ik het dan ook niet laten staan.

Het boek is in 2004 onder de titel

“Hana in the time of the tulips” verschenen. Later is het naar het Nederlands vertaald. Het gaat mij echter niet om het verhaal – dat draait er vooral om dat een 17de-eeuwse koopman problemen heeft in de tulpenhandel en dat zijn kleine dochtertje hem probeert op te vrolijken.

Nee, mij gaat het om de illustraties. Deze zijn gemaakt door Bagram Ibatoulline en sluiten in sfeer, kleur en techniek perfect aan op de oorspronkelijke schilderijen uit de Gouden Eeuw.

De plaat hierboven toont het meisje uit het verhaal met haar moeder. Links van hen is een typisch voorbeeld van een doorkijkje te zien. Ook de tegelvloer, de landkaart aan de muur, en de japon van de vrouw zijn regelrechte verwijzingen naar de genreschilderkunst uit de 17de eeuw.

Dit werk van Pieter de Hooch toont duidelijk de belangrijkste kenmerken van dit genre, en de overeenkomsten met de prenten van Ibatoulline zijn duidelijk. Ik vind dit echt heel knap gedaan. De platen lijken zo uit de Gouden Eeuw afkomstig te zijn. Zowel qua onderwerp als techniek sluiten ze er volkomen bij aan en dat vind ik fascinerend. Ik had hiervoor nog nooit een hedendaagse kunstenaar gezien die werkte in deze stijl, die ik zo bewonder.

En hoewel ik het boek allang heb uitgelezen, blijf ik het open slaan. Steeds weer blader ik erdoorheen, om dan te stoppen bij de mooiste platen en daar eindeloos naar de details te kijken, naar de lichtval, naar de stofuitdrukking.

Nu ik dit prentenboek ken, denk ik dat ik zeker wat vaker eens een kijkje ga nemen op de jeugdafdeling in de bibliotheek! Het blijkt maar weer dat je daar ook de mooiste dingen kunt tegenkomen.

~
Meer voorbeelden van de genreschilderkunst?
Google “Pieter de Hooch”, “Johannes Vermeer,” “Gerrit Dou” of “Gerard ter Borch”.
Over de illustrator van dit boek: Google “Bagram Ibatoulline”.

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

