Tag: Boekenkast Scavenger Hunt

Op verschillende blogs heb ik hem al voorbij zien komen, de “Scavenger Hunt” voor in je eigen boekenkast. Je krijgt een lijst met dingen die je moet zoeken in jouw eigen boekencollectie. Superleuk om te zien bij anderen, en dus dacht ik: dat ga ik ook eens proberen. En het was moeilijker dan ik dacht!

De lijst:

  • Vind een boek met de letter Z in de titel of in de naam van de schrijver.
  • Vind een klassieker.
  • Vind een boek met een sleutel erop.
  • Vind iets in je boekenkast wat geen boek is.
  • Vind het oudste boek in je boekenkast.
  • Vind een boek boek met een meisje erop.
  • Vind een boek met een dier erop.
  • Vind een boek met een mannelijk hoofdpersoon.
  • Vind een boek met alleen maar woorden erop.
  • Vind een boek met tekeningen erin.
  • Vind een boek met gouden letters
  • Vind een dagboek(echt of fictief)
  • Vind een boek dat geschreven is door iemand met een veel voorkomende naam.
  • Vind een boek dat ingezoomd is op iets.
  • Vind een boek dat zich afspeelt in het vroegste tijdperk van je boekenkast.
  • Vind een hardcover boek zonder een jas(Dust jacket zoals de Engelsen het noemen).
  • Vind een teal/turquoise gekleurd boek.
  • Vind een boek met een ster of sterren erop.
  • Vind een niet-YA boek.

Daar gaat ‘ie dan!

•             Zoek een boek met de letter ‘Z’ in de titel of in de naam van de auteur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“De Grijze Jager” van John Flanagan (boek 6). Ik was deze serie samen met mijn vriend aan het lezen, maar eigenlijk zijn we allebei bij het vorige boek afgehaakt. Door dit boek kom ik ook niet echt heen; waarschijnlijk is het toch iets te simpel, het is natuurlijk ook een jeugdboek.

•             Zoek een klassieker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik denk dat de enige klassieker die ik heb, “Het Achterhuis” is. Dit boek was van mijn oma geweest, ik heb het van haar geërfd.

•             Zoek een boek met een sleutel op de kaft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik heb geen leesboek kunnen vinden voor deze vraag, maar een boek over de betekenis van dromen. Onderaan staat een slotje met twee sleuteltjes.

•             Zoek iets in je boekenkast dat géén boek is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In mijn boekenkast, die eigenlijk een groot wandmeubel is met twee planken erboven, staat van alles. Ik heb gekozen voor deze kleine dingetjes die ik bij elkaar verzameld heb. Ik hou van de natuur. De veer is van een duif van mijn schoonvader. De dennenappel heb ik een keer meegenomen uit een bos. En de stenen; ik ben gewoon dol op half-edelstenen.

•             Zoek het oudste boek in je boekenkast.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dat is een klein, zwart kerkboekje dat uit de familie van mijn oma komt. Officieel heet het “Roomsch-Katholiek Zondagsmisboek”. Voorin heeft de vrouw, die dit boekje aan haar zoon schonk, nog een kort stukje geschreven. Ze ondertekent dit met 21.3.34. Dit is dus 1934. Ik vind het leuk om erdoorheen te bladeren, de gebeden te lezen en de illustraties te bekijken.

•             Zoek een boek met een meisje op de kaft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eén van mijn favoriete boeken, “De observaties” van Jane Harris. Het meisje staat er dan wel niet helemaal op, maar ik vind het toch een erg mooie kaft.

•             Zoek een boek waarin een dier voorkomt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een boek waar ik als kind helemaal gek op was: “De mooiste vis van de zee”. Die kleurtjes! Die glitters! Ik was er echt door gefascineerd (en nog steeds wel een beetje, kuch).

•             Zoek een boek met een mannelijke hoofdpersoon.

“De slavenring” van Simone van der Vlugt. Het boek wordt afwisselend uit twee perspectieven verteld; één daarvan is de jongen Folkrad, die als slaaf door de Romeinen wordt meegenomen.

•             Zoek een boek met alleen maar woorden op de kaft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een oud boek over mijn favoriete kunstenaar, met alleen de woorden “Jan Vermeer” op de kaft.

•             Zoek een boek met plaatjes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een kinderboek, “De uil en de eend” van Hanna Muschg-Johansen en Käthi Bhend. Ik ben altijd al gek op uilen geweest en ik heb dan ook behoorlijk wat boekjes die over uilen gaan. Ik vind de pentekeningen hierin echt super, zo gedetailleerd.

•             Zoek een boek met gouden letters op de kaft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eigenlijk hadden “De Grijze Jager” en het boek over Jan Vermeer ook al gouden letters op de kaft. Maar ik heb nog een kunstboek gevonden, over de schilders Hendrick en Barent Avercamp. Zij maakten prachtige wintertafereeltjes.

•             Zoek een boek dat is geschreven in dagboek-vorm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Het Achterhuis” van Anne Frank, natuurlijk. Maar ook alle dagboeken die ik zelf in mijn leven heb bijgehouden. En dat zijn er nogal wat!

•             Zoek een boek van een auteur met een veel voorkomende naam.

Van de bovenstaande boeken vind ik “John” Flanagan, “Jane” Harris en “Anne” Frank wel veelvoorkomende voornamen.

•             Zoek een boek met een close-up op de kaft.

Ik heb gekozen voor een boek over Boeddhistische kunst. Voordat ik begon met mijn studie Kunstgeschiedenis was ik daar erg in geïnteresseerd, sindsdien is het wat verwaterd. Maar het blijft een mooi boek, met die close-up van een Boeddhabeeld.

•             Zoek het boek wat zich het langst geleden afspeelt.

Hoe kon ik deze nou vergeten? Hier hoort natuurlijk “De stam van de holebeer” van Jean M. Auel. Dit verhaal speelt zich 35.000 tot 25.000 jaar geleden af, in de laatste ijstijd.

•             Zoek een boek met een harde kaft, maar zonder dustcover.

Ik heb drie boeken van de serie van Jean M. Auel zonder dustcover, omdat ze tweedehands zijn.  De dustcovers zaten er wel bij, maar die waren zo versleten en vies dat ik ze heb weggedaan.

•             Zoek een  teal/turquoise boek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daar heb ik er een paar van. Ten eerste “De Ijzerkoning” van Julie Kagawa. Verder “Dochter van de jungle” van Sabine Kuegler, en tenslotte mijn favoriet: “Meisje met de parel” van Tracy Chevalier. Bij de meeste boeken is niet de gehele kaft turquoise, maar in ieder geval de rug.

•             Zoek een boek met sterren op de kaft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een schattig Engels prentenboekje, “The Untidy Little Hedgehog” door Molly Brett. Ik vind de tekeningen in dit boek echt schitterend – én er staan sterren op de kaft.

•             Zoek een boek dat geen YA-boek is.

Eigenlijk zijn de meeste boeken in mijn kast geen YA-boeken. Toch heb ik even gezocht naar het boek dat ik het állerminst YA vond. Het minst goed leesbare, het allersaaiste, die met de zwaarste inhoud – kortom, het boek dat het verst weg staat van een Young Adult. Ik heb gekozen voor “Denken over kunst, een inleiding in de kunstfilosofie”. Ik moest dit boek voor mijn studie lezen en ik heb nog nooit zo’n taai, moeilijk en zweverig boek gelezen. Dit is dus absoluut en in de verste verte geen YA-boek!

Dat was het dan! Ik vond het erg leuk om deze tag te doen. Zo kijk je ineens met hele andere ogen naar je boekenkast!

~

Meer Scavenger Hunts in boekenkasten zien?

http://www.pinkgraphics.nl/2013/03/09/tag-boekenkast-scavengers-hunt/

http://www.ikbenannelieke.nl/overige/tag-bookshelf-scavenger-hunt/

http://www.cravingpages.nl/2013/02/27/boekenkast-scavengers-hunt/#more-3319

http://watleesik.wordpress.com/2013/03/12/tag-boekenkast-scavengers-hunt/

(Heb jij de tag ook gedaan? Laat het weten, ik vind het hartstikke leuk om te zien en dan zet ik je er ook bij in het lijstje!)

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

