Bordspel: Het Dorp

Bordspellen. Je moet ervan houden. Vroeger speelden we thuis elke zaterdagavond wel een spelletje – maar de laatste tijd had ik er eigenlijk niet zo veel meer mee. Ik zag het meer als een verplichting dan als iets leuks.

Toch is dat nu wel veranderd. Ik ontdek steeds meer bordspellen met leuke verhalen erin en dan vliegt de tijd ineens voorbij. Mijn nieuwste favoriet is “Het Dorp”. Na het zien van dit filmpje wilde ik hem meteen hebben (http://www.youtube.com/watch?v=XjocDtQ0Dno).
Het spel bestaat uit een groot speelbord, losse bordjes voor elke speler en veel losse onderdelen. Alles is bijzonder mooi uitgewerkt en door de gedetailleerde illustraties voelt het echt ‘Middeleeuws’.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je boerderij, hier met familieleden van de 1e en 2e generatie

Ik ben dol op alles wat met geschiedenis te maken heeft, en dan vooral het gewone dagelijkse leven van de mensen in andere tijden. En laat dat nou net in dit spel centraal staan. Het verhaal speelt zich af in een Middeleeuws dorpje. Je bezit een boerderij met een familie. Bij elke beurt mag je een familielid het dorp in sturen om iets te gaan doen; een kar bouwen, een koe kopen, de markt bezoeken. Met elk verkregen object ontstaan weer nieuwe mogelijkheden en krijg je punten. Je kunt zelfs kiezen om te gaan trouwen, en bij deze actie wordt er een nieuw gezinslid (van een nieuwe generatie) geboren op je boerderij.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een paar gebouwen in het dorp waar je voorwerpen kunt maken, zoals de stal en de smederij

Het is niet mijn bedoeling om hier alle spelregels te gaan uitleggen – daarvoor verwijs ik naar het filmpje dat ik hierboven al noemde. Ik wil nu vooral mijn enthousiasme laten zien voor dit spel. Door de grote variatie aan acties die je kunt ondernemen, is het nooit hetzelfde. Elk potje dat je speelt is een verhaal op zich, met families die dingen bereiken (of juist niet). Je kunt je poppetjes carrière laten maken in de dorpsraad, of ze de Kerk in sturen en daar laten opklimmen als geestelijke. Anderen gaan liever op reis. Welke levensweg je ook kiest, er zijn genoeg manieren om punten te verdienen.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het kerkhof…

Toch is er ook een ‘maar’. Je kunt niet eeuwig vrolijk door blijven gaan met graan verkopen aan de molen, paarden verhandelen op de markt of carrière maken (om maar een paar voorbeelden te noemen). Zoals op het plaatje van de boerderij al te zien was, zit daar een kader met zandlopertjes omheen. Elke actie die je doet, kost tijd. Om een koe in je bezit te krijgen, moet je bijvoorbeeld drie ‘tijd’ betalen en je pion drie stappen verzetten op het kader. Ben je een keer helemaal rond geweest, dan sterft er een poppetje van je oudste generatie. Dit aspect van verstrijkende tijd vind ik misschien nog wel het leukste aan het spel, het maakt het spannend en realistisch tegelijk.

Het spel eindigt als het kerkhof vol is. Dan worden de punten geteld; door verre reizen, goede handel op de markt, of verdiende goudstukken in de dorpsraad kan je puntenaantal hoog oplopen. Meestal is het nog tot het eind onduidelijk wie er zal winnen, en is het altijd weer een verrassing.

Dit spel is zeker een aanrader voor wie nog niet veel ervaring met bordspellen heeft. Natuurlijk kent iedereen de oude bekenden ‘Monopoly’ en ‘Mens erger je niet’. Dit spel is anders. Er zit niet zo’n duidelijke structuur in, maar de spelregels zijn als het ware verweven met het verhaal. De spelers creëren een levend dorp. Hoewel het er natuurlijk om draait de meeste punten te halen, vind ik het vooral leuk om te zien welke keuzes verschillende mensen maken. Zo zie je steeds weer nieuwe manieren om punten te verdienen. Als ik ‘Het Dorp’ speel, vergeet ik bijna dat je moet proberen je tegenstanders te verslaan.

Ik werk niet toe naar een overwinning – ik vind de weg ernaartoe veel interessanter!

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in &zo en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

