Booming Amsterdam

Na mijn opleiding kwam ik via via in contact met het Stadsarchief Amsterdam. Omdat ik nog geen ‘echte’ baan kon vinden, kon ik daar vrijwillig meewerken aan een nieuwe tentoonstelling. Ik vond het meteen interessant klinken, en ‘assistent-conservator’ staat natuurlijk ook niet slecht op je cv. In het begin wist ik nog niet zo veel over Amsterdam, maar na bijna vier maanden weet ik inmiddels veel meer! Doordat ik overal aan mee mocht werken heb ik erg veel kennis en ervaring opgedaan. Bovendien is het gewoon een heel interessant onderwerp. Natuurlijk moet iedereen deze tentoonstelling met eigen ogen gaan zien, maar hier vast een klein voorproefje.

Knipsel
Een oud manuscript aan het bestuderen

De tentoonstelling heet “Booming Amsterdam” en is sinds vorige week te zien in het Stadsarchief. Zoals de ondertitel al zegt, gaat het over de aanleg van de grachten in de Gouden Eeuw. Eigenlijk wordt de gehele stadsuitbreiding in de 17de eeuw behandeld, door middel van tekeningen, prenten en oude kaarten. Door deze prachtige objecten en de manier waarop alles gepresenteerd wordt, is het een aantrekkelijke, toegankelijke tentoonstelling geworden. Ik zeg dat niet omdat ik heb mogen meehelpen, maar omdat ik het ook echt vind. Zodra je de tentoonstellingszaal binnenstapt, waan je je al in een andere wereld. De grote blow-ups (uitvergrote afbeeldingen als “behang”) op de wanden geven je het gevoel dat je er echt ‘bij bent’ in het Amsterdam van de 17de eeuw. Je ziet mensen lopen op straat. Je ziet de bomen langs de net aangelegde grachten. Dit maakt van je bezoek echt een beleving.

Het verhaal wordt in drie delen verteld. Allereerst wordt het begin behandeld; de stad was overvol. Ondertrouwboeken, kaarten en tekeningen laten zien hoe de stad uit zijn voegen barstte. Mensen kwamen van heinde en verre om zich in de wereldstad te vestigen. Zelf vind ik dit een erg interessant onderdeel, omdat je in direct contact staat met de mensen zelf. Je ziet hoe ze hun handtekening (of een kruisje, als ze niet konden schrijven) hebben gezet onder hun trouwbelofte. Je leest waar ze vandaan kwamen, en wat hun beroep was. Zo komen ze ineens heel dichtbij.

Het tweede gedeelte in de tentoonstelling gaat over de uitbreiding zelf; de bouw. Kaarten met plannen, tekeningen van mannen die met kruiwagentjes en scheppen de eerste stappen zetten richting de nu zo beroemde grachtengordel. Ook zijn er notities van de vergaderingen uit die tijd te zien; ineens zit je met de hoge heren rond de tafel, en bent getuige van hun discussies over de plannen van de stadsvergroting. Je bent er bijna bij. Stap voor stap zie je hoe alles tot stand is gekomen.

010001000163
De Gouden Bocht in de Herengracht

Totdat het dan eindelijk echt zo ver was; de bouwkavels konden verkocht worden, de ontwerpen voor huizen werden gemaakt, en zo kreeg de grachtengordel dan echt vorm. Hierover gaat het derde deel van de tentoonstelling. De enorme huizen, stadspaleizen bijna, met de diepe achtertuinen waren een wereld van verschil met de middeleeuwse binnenstad. Ook de gehele opzet van de nieuwe delen was veel ruimer en overzichtelijker en dat is terug te zien in zowel de kaarten, ontwerpen van de huizen en de tekeningen met stadsgezichten. Alles ziet er rustig en geordend uit – een groot contrast met de tekeningen van de scheef hangende krotten in de oude binnenstad of de bouwsels buiten de stadsmuren.

Zo loop je op deze tentoonstelling eigenlijk door de geschiedenis. Je wandelt door een dynamische eeuw van verandering, vernieuwing en verwondering. Want dat moeten de mensen uit die tijd gevoeld hebben, als ze de nieuw aangelegde grachten zagen – en eigenlijk voelen we dat nu nog steeds. Verwondering – en bewondering.

~

links:

http://stadsarchief.amsterdam.nl/

http://boomingamsterdam2013.nl/

Afb. Gouden Bocht: http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010001000163

Over DaniëlleSabine

Een boekenwurm die houdt van kunst en geschiedenis en daarover blogt op https://daniellesabine.wordpress.com.
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Booming Amsterdam

  1. Ha, cool! Ik ben er eens voor gaan zitten om het nogmaals echt door te lezen. Tof stukje tekst, Daniëlle! Ik kan me best voorstellen dat je er zo in geïnteresseerd bent. Terwijl ik zelf eigenlijk niet eens zo van oud en geschiedenis houdt! Ik trap er elke keer opnieuw in, met die foto van jou en dat boek! Telkens denk ik dat je in kleermakerszit zit, maar het is een kussen waarop het boek ligt. Whahaha!

Geef een reactie

